Den politiska arbetsgruppen kommer att bestå av representanter från samtliga partier i kommunstyrelsen. Förslaget är att äldre bilar portas från Stockholms stadskärnor år 2022.
Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, förutsätter att miljözoner införs till år 2020, oavsett om det skulle bli ett maktskifte efter höstens val.
– Alla inser att miljözoner behövs, oavsett vilket parti det rör sig om. Vi sätter ju redan igång och arbetar, vi behöver miljözoner i Stockholms innerstad, säger Daniel Helldén.
Det var inte så länge sedan som dieselbilar subventionerades och ansågs som ett bra miljöval, vad är det som säger att det här är mer hållbart?
– Nu handlar det om att hålla bort de mest skadliga bilarna som skapar dålig luft i Stockholms innerstad. Så det är hållbart på det viset att vi plockar bort de bilarna från gatorna. Sedan kommer de bilar som har bättre rening få köra i staden, säger Daniel Helldén (MP).
Miljözoner blir Moderaternas valfråga
Moderaterna är kritiska till införandet av miljözoner till år 2020. Anna König Jerlmyr (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad, menar att det tar mellan 5-10 år för människor att ställa om sig till ett ”klimatsnålare” alternativ.
Hon menar att man även måste se över andra styrmedel, som avgifter på bilar som släpper ut mycket avgaser, och även se över reformen på enskilda områden i Stockholm, där luftkvalitén är som sämst.
– En röst på Moderaterna i höstens val innebär ett tydligt nej till miljözoner år 2020, säger Anna König Jerlmyr (M).
Fakta
Fakta: Miljözoner
På följande vis ser regeringens besked ut gällande nya bestämmer om miljözoner. Kommuner ska kunna ges möjlighet att införa zonerna från och med 1 januari 2020:
• Miljözon 1
Reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan i dag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar) och det finns redan nu i åtta kommuner.
Fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020, därefter får endast fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 6 köra i zonen.
• Miljözon 2
Från början ska dieselbilar som uppfyller utsläppskrav för Euro 5 och Euro 6 få köra i den zonen. Från och med 1 juli 2022 skärps kraven så att endast dieselbilarna ur Euro 6 får trafikera, detsamma gäller elhybrider och laddhybrider med dieselmotorer.
• Miljözon 3
Den zon där det ställs allra högst krav. Endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 får framföras där. Gällande tunga fordon ställs också höga krav.