Det är dock inte första gången som antalet flygpassagerare minskat. Genom åren har resandet haft perioder av nedgångar, men ökningen har sedan fortsatt. Ser man tillbaka 10 år i tiden och jämför tidsperioden mellan januari och februari, så har flygresorna ökat med över 1,3 miljoner passagerare. En ökning med 58 procent.
– Det vi ser är en avmattning sedan några månader. Efter ett decennium av god resenärstillväxt är det normalt med en avmattning, säger Robert Pletzin presschef på Swedavia.
Tror på ökat flygande
Trots minskningen så tror Robert Pletzin på Swedavia att det kommer ske en fortsatt ökning av flygresandet på sikt.
– Långsiktigt tror vi på en ökning av flyget. Vi är ett litet och avlångt land där vi behöver god tillgänglighet och effektiva transportmöjligheter inom landet och ut i världen. Behovet av att mötas kommer att bli större, säger han.
För tidigt för slutsatser
Enligt Internationella klimatpanelen (IPCC) står flyget globalt sett för mellan 2-3 procent av de totala utsläppen av koldioxid. Men om resandet ökar riskerar också klimatutsläppen att öka i framtiden.
Omvärldsfaktorer och oro kring ekonomi påverkar generellt flygresandet. Hur den heta miljödebatten påverkat medborgarnas flygvanor är för tidigt att säga. Någon studie på varför människor väljer bort flyget har ännu inte gjorts.
– Det är svårt att med statistiken från 2018 och dessa två första månader i 2019 säga att det skulle vara ett trendbrott. Det tycker jag att man ska vara lite försiktig med, säger Jean-Marie Skoglund, sakkunnig på Transportstyrelsen.