Kampanjen för Gröna Lund har rullat sedan i april men avbryts nu i förtid, vilket Dagens Nyheter var först med att rapportera om.
”Ja, det stämmer. Med anledning av den tragiska olyckan har vi stoppat all marknadsföring. All reklam ska tas ned, ett arbete som redan påbörjats”, bekräftar Gröna Lunds informationschef Annika Troselius för SVT Nyheter.
Enligt Andreas Strömberg, presschef på SL, inleddes diskussionen mellan entreprenören som sköter reklamen för SL och Gröna Lund redan i söndags efter dödsolyckan. Diskussionen fortsatte sedan under måndagen.
– Man har gemensamt bestämt sig för att ta bort reklamen. I den bästa av världar är reklamen borta redan i dag. Att det fortfarande rullar bussar med reklam beror på att de måste in på depån och det ska tas ned på ett säkert sätt.
Har det hänt förut att ni akut måste ta bort bussreklam?
– Det är inte jättevanligt men det har hänt. Reklam planerar man ofta lång tid innan och ibland måste man anpassa sig efter verkligheten, säger Andreas Strömberg.
Kvinna dog när Jetline spårade ur
En kvinna i 30-årsåldern dog och flera personer skadades allvarligt när berg-och-dalbanan Jetline spårade ur i söndags. Åklagare utreder nu vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Parallellt utreder Haverikommissionen och Gröna Lund själva vad som orsakade olyckan.
Dödsolyckan har lett till att Kolmården och Furuviksparken, som har berg-och-dalbanor av samma tillverkare som Jetline, stängt av de attraktionerna i som säkerhetsårgärd.