I fredags lämnade den 1 400 ton tunga järnvägsbron Västerås hamn för färden till Stockholm och Söder Mälarstrand.
– Det är bland det längsta släpet som gått här i Mälaren skulle jag tro, säger bogseraren Jan Krafft Boström till SVT på söndagförmiddagen när släpet passerar Hjulstabron mellan Enköping och Strängnäs.
Bron bogserades i två delar från Södertälje till Västerås där de svetsades ihop. Nu färdas det 200 meter långa släpet genom Mälaren.
– Det är ett gigantisk arbete. Ett otroligt stort projekt och bland de största precisionsarbetena jag varit med om. Jag har varit ute i 40 år och hållit på med såna här arbeten, säger Jan Krafft Boström.
”Det är ett litet gubbdagis”
Det är sammanlagt fem båtar som hjälps åt. En i fören och en i aktern, två på varsin långsida och en som banar vägen.
– Det finns ingen möjlighet att väja undan för andra båtar, den främsta båten rensar vägen så att säga.
Jan Krafft Boström och kollegan Igor färdas i bogserbåten Viktor på släpets ena långsida och hjälper till att stötta genom trånga passager om det behövs.
– Det är ett litet gubbdagis, vi är massa goa gubbar som håller på med det här.
”Många som kommer ut och tittar”
Hittills har de inte stött på några besvär och det enorma släpet väcker stor uppmärksamhet bland allmänheten.
– Det är väldigt spännande att vara med om det här. Det är rätt många båtar som kommer ut och tittar, och vid öarna ser man människor som står och tittar.
När släpet har förtöjts vid Söder Mälarstrand är arbetet klart för Jan och Igor. De siktar på att vara framme någon gång mellan klockan 16 och 18 på söndagen.
– Om allting flyter på som det ska, säger Jan Krafft Boström.
Vid 17.30-tiden befann sig släpet vid Bockholmssund, just utanför Hemvärnets stridsskola.