En delad bild som visar två modekläder på en skärm från en onlinebutik som har rea till vänster och en postnords säkerhetschef som sitter på en stol till höger. Kläderna inkluderar en vit klänning och en röd klänning med mönster, båda med en märkning för rea. Personen har ett välvårdat skägg och använder hörlurar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Falska onlinebutiker och bedrägliga sms om paketuthämtning. Hör Postnords säkerhetschef om bedragarnas metoder – och hur du undviker dem. Foto: SVT

Nu börjar köphetsen – så undviker du bedrägerier online

Uppdaterad
Publicerad

Nu börjar stora köpveckan Black week och om knappa månaden väntar julen. I takt med att postrummen fylls av paket ökar också risken för bedrägerier.

– Bedragarna kommer försöka nyttja tillfällen att lura ouppmärksamma konsumenter, säger Alexis Larsson som är säkerhetschef på Postnord.

Under 2023 anmäldes 238 371 bedrägeribrott, vilket var en ökning med 22 procent från 2022, enligt siffror från Brottsförebyggande rådet.

Postnord ser hur fallen om bedrägerier online blir fler i takt med att nätshoppingen ökar inför julhandeln. Något även paketföretaget Bring intygar.

– Under reaperioden är det inte helt ovanligt att ha flera paket på väg. En vanlig metod är att bedragare skickar sms eller mejl om att det krävs en åtgärd för att ditt paket ska komma fram, säger Tomas Stjernenfall, säkerhteschef på Bring.

Bedragarna kan till exempel säga att du behöver betala något för att kunna hämta ut ditt paket. Men varken Bring eller Postnord ber om betalningar i sina paketaviseringar.

Men vad ska man tänka på då? I klippet ovan listar Postnords säkerhetschef fyra tips för hur du undviker att bli lurad när du shoppar online.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.