Den nya tillfälliga bussterminalen ligger mellan Stadsgårdsterminalen och Fotografiska museet. Härifrån ska cirka 50 000 resenärer åka dagligen till och från Nacka- och Värmdö. I rusningstid innebär det omkring 180 bussar i timmen.
För resenärer innebär flytten av bussterminalen vid Slussen längre sträckor att promenera. Enligt SL tar det mellan sju och nio minuter att gå de cirka 570 meterna från de nya avstigningsplatserna. Och mellan nio och elva minuter att gå de cirka 780 meterna från tunnelbanestationen till de nya påstigningsplatserna.
En skyttelbuss till tunnelbanan
För att öka tillgängligheten, främst för de som inte klarar av att gå längre sträckor, inrättar SL en särskild tillgänglighetsbuss, busslinje 71 T.
– Det är en sorts ”skyttelbuss”, som går från Londonviadukten och stannar vid Medborgarplatsens och Slussens tunnelbana varje kvart, säger Johan Nordenblank.
Överdäckning av Stadsgårdsleden
Anledningen till den omfattande flytten beror på att bussterminalen i Katarinaberget är försenad och bygget med att överdäcka Stadsgårdsleden inte kan vänta.
– Det gick inte att ha kollektivtrafik i byggområdet, säger Eva Rosman, kommunikationschef Slussenprojektet.
Under hösten 2025 beräknas terminalen i Katrinaberget stå klar.
Nya avgångsplatser för busstrafken
Linje 423 och 449
Linje 423 och 449 får hållplats Glasbruksgatan på Katarinavägen som start- och sluthållplats.
Linje 442X och 446
Linje 442X och 446 får Sickla udde som start- och sluthållplats.
Ersättningstrafiken för Saltsjöbanan
Buss 25 M och linje 26M har start- och sluthållplats vid Glasbruksgatan på Katarinavägen.
Linje 71T (Tillgänglighetsbuss)
Linje 71 går endast till Henriksdalsviadukten och Londonviadukten. Där går det att byta till övrig trafik mot Stadsgårdsterminalen eller hållplats Medborgarplatsen och Glasbruksgatan på Katarinavägen.
Källa: SL