John Ahlberk, generaldirektör på Haverikommissionen, framför en skärm.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör John Ahlberk, generaldirektör på Statens haverikommission, om de bidragande faktorerna till olyckan på Gröna Lund. Foto: Claudio Bresciani/TT

Slutrapporten: Flera brister bakom dödsolyckan på Gröna Lund

Uppdaterad
Publicerad

Flera brister låg till grund för förra sommarens olycka på Gröna Lund där en kvinna omkom, konstaterar Statens haverikommission i sin utredning av händelsen.

– Ett flertal åtgärder behöver vidtas för att minska risken för att något liknande ska hända igen, säger generaldirektören John Ahlberk.

Statens haverikommissions utredning av olyckan i bergochdalbanan Jetline, som inträffade den 25 juni i fjol, har pågått i månader. På fredagen presenterades slutsatserna – och myndigheten pekade ut flera brister som bidragande till händelsen. Främst handlar det om brister i beställning, tillverkning och kontroller av nya bärarmar till åkattraktionen.

”Bristfälliga svetsarbeten”

Det är sedan tidigare känt att en bärarm knäcktes på undersidan av den främre vagnen när olyckan inträffade. Att så kunde ske beror enligt utredningen på dåliga svetsfogar och att en väsentlig del av konstruktionen saknades.

Jetline spårade ur – olycka på Gröna Lund

– Det handlar om bristfälliga svetsarbeten med omfattande bindfel, alltså att materialet inte smält ihop ordentligt, säger John Ahlberk.

Säkerhetsbyglar gav vika

Den brutna bärarmen ledde till att tåget slog emot skarvar i rälsen och bromsades kraftigt. Passagerarna kastades framåt mot säkerhetsbyglarna som i vissa fall gav vika, varpå tre personer föll ur tåget.

– Det fanns inga tekniska fel på byglarna. Det som hände var att stålet gav vika när personerna med stor kraft slungades mot dem, säger Ahlberk och fortsätter:

– De var inte designade för att stå emot krafter som kan uppstå vid en olycka. Det bidrog till de allvarliga konsekvenserna.

Vidare pekar haverikommissionen ut fler brister på systemnivå och uppmanar polisen och regeringen att se över de regler som gäller för nöjesfält, bland annat gällande offentlig tillsyn.

Gröna Lund väntas kommentera

Parallellt med haverikommissionen genomför polisen en egen utredning. Tre företag har där delgivits misstanke om brott, däribland Gröna Lund. I ett pressmeddelande betonar åklagaren Christer B. Jarlås dock att utredningen inte är klar.

Senare idag, vid 12.30, väntas Gröna Lunds vd Jan Eriksson hålla en pressträff för att kommentera utredningen och berätta om de åtgärder som vidtagits för att undvika nya olyckor.

Karin föll åtta meter – överlevde olyckan på Gröna Lund

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Karin föll åtta meter – överlevde olyckan på Gröna Lund Foto: Privat

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Jetline spårade ur – olycka på Gröna Lund

Mer i ämnet