Statens haverikommissions utredning av olyckan i bergochdalbanan Jetline, som inträffade den 25 juni i fjol, har pågått i månader. På fredagen presenterades slutsatserna – och myndigheten pekade ut flera brister som bidragande till händelsen. Främst handlar det om brister i beställning, tillverkning och kontroller av nya bärarmar till åkattraktionen.
”Bristfälliga svetsarbeten”
Det är sedan tidigare känt att en bärarm knäcktes på undersidan av den främre vagnen när olyckan inträffade. Att så kunde ske beror enligt utredningen på dåliga svetsfogar och att en väsentlig del av konstruktionen saknades.
– Det handlar om bristfälliga svetsarbeten med omfattande bindfel, alltså att materialet inte smält ihop ordentligt, säger John Ahlberk.
Säkerhetsbyglar gav vika
Den brutna bärarmen ledde till att tåget slog emot skarvar i rälsen och bromsades kraftigt. Passagerarna kastades framåt mot säkerhetsbyglarna som i vissa fall gav vika, varpå tre personer föll ur tåget.
– Det fanns inga tekniska fel på byglarna. Det som hände var att stålet gav vika när personerna med stor kraft slungades mot dem, säger Ahlberk och fortsätter:
– De var inte designade för att stå emot krafter som kan uppstå vid en olycka. Det bidrog till de allvarliga konsekvenserna.
Vidare pekar haverikommissionen ut fler brister på systemnivå och uppmanar polisen och regeringen att se över de regler som gäller för nöjesfält, bland annat gällande offentlig tillsyn.
Gröna Lund väntas kommentera
Parallellt med haverikommissionen genomför polisen en egen utredning. Tre företag har där delgivits misstanke om brott, däribland Gröna Lund. I ett pressmeddelande betonar åklagaren Christer B. Jarlås dock att utredningen inte är klar.
Senare idag, vid 12.30, väntas Gröna Lunds vd Jan Eriksson hålla en pressträff för att kommentera utredningen och berätta om de åtgärder som vidtagits för att undvika nya olyckor.