Den trånga Furusundsleden har länge haft problem med erosion på grund av de stora fartygen som passerar där. Högre hastighet ger värre skador men det har inte varit helt lätt att bara sänka farten på grund av sjöfartens intressen.
De senaste åren har hastigheten tillfälligt sänkts från tolv till tio knop i väntan på en utredning om hur man ska lösa problemet, något som nu blir en permanent lösning, på en sträcka som är ungefär 10 kilometer.
Extra: Se vårt klassiska reportage från Furusundsleden där man ser vågornas kraft
– Beslutet att den hastighet som gällt under utredningstiden ska gälla också framöver innebär att vi tillvaratar både miljöns och sjöfartens intressen. I och med denna fartsänkning på två knop är bedömningen att stranderosionen kommer att minska och samtidigt innebär dispenser som inte påverkar erosionen att rederierna ändå kan hålla restiderna för sina mest tidskänsliga rutter, säger landshövding Chris Heister.
”Ett vettigt beslut”
De boende i området har länge kämpat för sänkt hastighet i Furusundsleden, Clas Boström har varit aktiv länge i frågan och han tycker det är ett bra beslut.
– Vi tycker det är ett vettigt beslut. Vi kommer inte att kunna undvika erosionen helt på det här sättet, men vi tycker det här är något som alla parter kan samlas runt. Men sedan gäller det att man följer upp det här om tre till fem år, för att se hur det ser ut då, säger Clas Boström.
Tre färjor får dispens
Tre Finlandsfärjor får dispens och får fortsätta köra i 12 knop i leden. Man har bedömt att just de färjorna inte orsakar erosion och nu kan de fortsätta hålla sin pressade tidtabell för 24-timmarskryssningar till Åbo. Ett fjärde fartyg gör samma rutt, men får inte dispens genom Furusundsleden, däremot får det köra fortare andra sträckor och kommer därmed kunna hålla tidtabellen.
Se hela kartan i detalj på Länsstyrelsens hemsida.