När Viking Grace visades upp för första gången 2013 så var det som en miljösensation. Det är världens första stora passagerarfartyg som drivs med flytande naturgas, LNG, och det första som inte släpper ut stora mängder svavel, kväve och koldioxid, men enligt nya uppgifter så bidrar Viking Grace desto mer till erosionen.
Förutom luftföroreningar är ett av de stora problemen för sjöfarten i Stockholms skärgård just erosionen på strandlinjerna, att stränderna vittrar sönder och sugs ut av de stora fartygens rörelser i vattnet. Till ABC sade Viking Lines tekniska direktör Tony Öhman 2013 när Viking Grace var nytt, att påverkan på erosionen hade man tyvärr inte kunnat reducera så mycket med det nya miljöfartyget som man önskat.
Anses värre än andra
Vågbildningen ska minimeras tack vare fartygets skrovform enligt rederiet, men tidningen Skärgården skriver att det i själva verket är tvärtom, och att Viking Grace är värre än andra fartyg i vissa hastigheter. Tony Öhman bekräftar detta och säger nu till tidningen:
– Av någon anledning uppstår den här bogvågen som är lite besvärande och som råkar ligga just vid 12 knop, säger han. När vi beställer nya båtar försöker vi anpassa oss så att vi orsakar minsta möjliga stranderosion så det är en besvikelse från vår sida att det blev på det här viset.
Lägre hastighet utreds
Boende i Furusundsleden, som är en plats kraftigt drabbad av erosion, säger till Skärgården att de anser att Viking Grace är värst av alla färjor. Hastigheten i leden har sänkts från 12 knop till 10 knop på försök, men det gäller inte Åbotrafiken där Viking Grace ingår, som kör i just 12 knop, den fart som Tony Öhman säger skapar den besvärliga bogvågen.
Att minska hastigheten på Åbotrafiken till 10 knop har ansetts påverka de redan pressade turlistorna för negativt. Men rederiet ska nu utreda konsekvenserna av att sänka farten.