Världens första miljöanpassade färja i Stockholm

Uppdaterad
Publicerad

Viking Grace har kostat över två miljarder kronor och drivs på flytande naturgas istället för olja.

Hon kom i morse, Vikinglines nya stolthet. Sveriges miljöminister Lena Ek (C) invigningstalade och ett stort journalistuppbåd var på plats. För det här är en världsnyhet – åtminstone enligt miljöministern.

– Det här är ett stort teknikgenombrott. Detta är världens första passagerarfartyg som drivs med flytande naturfas vilket ger otroligt mycket bättre miljövärden än traditionella fartyg, sa Lena Ek (C).

Erosion av stränder

50.000 dör i förtid

Luftföroreningar från sjöfarten orsakar stora miljö- och hälsoproblem. Minst 50.000 människor i Europa beräknas dö i förtid varje år på grund av sjöfartens rökgaser.

Istället för olja drivs Viking Grace med LNG, liquified natural gas, alltså flytande naturgas.

Och med LNG sjunker partikel- och svavelutsläpp till nära nog noll, kväveutsläppen reduceras med 85% och koldioxidutsläppen är 25% mindre än från fartyg som drivs med olja.

Hårdare miljökrav 2015

Sannolikt kommer vi få höra mer om LNG framöver. För 2015 ställs nya betydligt hårdare miljökrav på sjöfarten i Östersjön som måste halvera sina miljöförstörande utsläpp.

– Sjöfarten måste antingen rena rökgaserna, byta till bättre diesel eller till flytande naturgas för att klara kraven, konstaterar miljöministern.

Men sjöfart och industri kämpar hårt för att miljökraven ska dämpas. För det här kostar.

– Man måste bygga nytt för att kunna köra på naturgas, tekniken är svår att applicera på befintliga fartyg, konstaterar Tony Öhman, teknisk direktör på Viking line.

– Men i en så stor investering som ett helt nytt passagerarfartyg så är själva LNG-tekniken en mindre del, tillägger Tony Öhman.

Erosion

Fartyget är dessutom format för så ekonomisk framfart som möjligt och drar bara hälften så mycket bränsle som övriga passagerarfärjor.

Erosionen i skärgården, det andra stora miljöproblemet som orsakas av sjöfarten, har Viking Grace-konstruktörerna däremot inte lyckats lösa.

– Nej, det har vi inte kunnat reducera så mycket som vi skulle vilja, säger Tony Öhman.

Undersökningar visar att en fartsänkning från dagens tolv till åtta knop skulle skona skärgårdens stränder väsentligt. Men det är inte ett alternativ för Viking Grace.

– Just för den här rutten, Åbo-Stockholm, så tycker vi att gränsen är nådd. Vi har bara en timme vid kaj för att lasta och lossa, slutar Tony Öhman.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Erosion av stränder

Mer i ämnet