Vissa stränder längst Furusundsleden är hårt åtgångna av fartygstrafiken. Vattenströmmar och vågor har formligen ätit upp strandkanten på vissa håll. Clas Boström har tomtmark längs vattnet vid Kopparnäs.
– Jag har förlorat 15 meter av stranden. Förr kunde Vaxholmsbåten lägga till här men det går inte längre för sedimenten som åkt ut har gjort det för grunt vid bryggan, säger han.
– Det borde vara en vacker strand här, men det ser förjäkligt ut, säger Anne-Marie Nyqvist, markägare längst Furusundsleden.
Naturanpassade skydd för olika strandtyper
Nu arbetar forskare från Statens geotekniska institut, SGI med att utveckla nya och naturanpassade skydd mot stranderosion längst farleder med tung fartygstrafik. Tanken är att skapa olika sorters skydd för olika strandtyper.
– Vi bygger med natursten och växter här vid Stabo udde och vid Kopparnäs arbetar vi med kokosmattor, sten och växter, säger Per Danielsson vid SGI och visar upp nyplanterad vass vid Kopparnäs strandkant. Syftet med att göra naturanpassade skydd är att få ett bättre ekosystem med god ekologisk balans i kustområdena, säger han.
Som en tsunami
I farleden vid Roslagskusten passerar omkring 8 000 större fartyg årligen, enligt uppgifter från Stockholm hamn. Fartygen pressar undan stora vattenmassor som sätts i rörelse, strömmarna och vågorna tar med sig sediment ut i farleden. Effekten kan liknas vid en tsunami.
– Först sjunker vattnet undan och sedan strömmar det tillbaka. Sedan kommer svallvågorna på det, säger Per Danielsson.
Projektet ska utmynna i nya vägledningar och anvisningar i hur man kan bygga naturanpassade erosionsskydd längst Sveriges farleder.
– Vi kommer att följa upp projektet under många år. Den stora utmaningen för oss är att se vilka erosionsskydd som fungerar. Vilka skydd som håller och till exempel klarar en sträng vinter med mycket is, säger Per Danielsson.