Sedan 1871 har tågen genom Stockholm fått samsas på två ynka spår – två kilometer järnvägsspår mellan stationerna Stockholm central och Stockholm södra. Alla tåg till och från södra Sverige passerar denna sträcka.
60 år gamla spår
Byggandet av Citybanan gör att Trafikverket i sommar kan dra i gång det planerade underhållet av den slitna sträckan, som i princip inte fått någon större renovering på 60 år. Såväl broar och tunnlar som spår, kontaktledningar och teknik ska moderniseras och bytas ut. Renoveringen ska ge getingmidjan en ny livslängd på 80 år. Prislappen blir 3,1 miljarder kronor, som tas ur Trafikverkets underhållsbudget.
Måndagen efter midsommar stängs trafiken av helt i åtta veckor. Dessa avstängningar fortsätter sedan fram till och med sommaren 2020. År 2021 ska det hela vara klart.
– Det är Sveriges mest nödvändiga järnvägsprojekt och det viktigaste projektet vi har på Trafikverket just nu. Jag kan inte tänka mig att vi haft något större underhållningsprojekt på järnvägen tidigare, säger projektchefen Kent Sahlman till TT.
Byten för resenärer
Givetvis kommer detta att påverka alla de drygt 450 000 personer som brukar passera getingmidjan dessa åtta veckor varje sommar. Stockholm södra och Flemingsberg blir nya slutstationer dessa veckor. Där får resenärer gå av och byta till pendeltåg för att ta sig in till Stockholm central. Någon som ska åka mellan exempelvis Göteborg och Stockholm central får räkna med 20–30 minuter längre restid.
– Vi jobbar ju för att bytet ska bli så smidigt som möjligt för resenärerna. Vi sätter upp tillfälliga, tydliga skyltar som ska guida folk rätt. Så direkt när man kliver av sitt tåg ska man se en gul skylt, säger Kristina Bielke, projektledare på Trafikverket.
Över 400 tillfälliga skyltar ska sättas upp och totalt 50 informationsvärdar kallas in. Tågoperatörerna får ansvaret att informera inför resan, vid biljettköpet och under resan, för att få resenärerna att klara av sitt byte så lätt som möjligt.
Mycket folk
Ett annat problem blir att det kommer vara fullsmockat med folk på stationer som är byggda för vanliga pendeltåg och där det finns få kiosker och toaletter.
-Vi gör förbättringar och justeringar där som att till exempel sätta upp fler toaletter och platser där man kan släppa av folk med taxi och bil, säger Kristina Bielke.
Fler spår blir det inte, getingmidjan förblir smal. Men när allt är klart ska resenärerna märka skillnad.
– Det blir mer robust förstås, eftersom allt är helt nytt. Och det kommer att märkas. Antalet störningar ska vi minska, framför allt så ska det bli betydligt mindre risk för störningar som påverkar hela trafiken i Sverige, säger Kent Sahlman.
Getingmidjan
Järnvägen mellan Stockholm central och Stockholm södra är landets mest trafikerade järnvägssträcka. Innan Citybanan byggdes passerade 600 tåg här varje dygn, därefter cirka 300 tåg per dygn.
Nuvarande anläggning byggdes på 1950-talet och har inte genomgått någon större upprustning sedan dess.
År 2000 fick dåvarande Banverket i uppdraget att lösa problemet med getingmidjan. Två år senare presenterades projektet Citybanan, en sex kilometer lång, tvåspårig pendeltågstunnel från Tomteboda, via Odenplan och Stockholm Central, under vattnet till Södermalm och Stockholm södra.
I en rapport, som publicerades 2013, konstaterade Trafikverket att delar av getingmidjan snart nått sin tekniska livslängd och att behovet att renovera och underhålla järnvägen är stort.
Trafikverket har därför, i samråd med tågbolagen, beslutat att trafiken genom getingmidjan stängs av under åtta veckor somrarna 2018–2020 för nödvändig upprustning. Avstängningen sker sedan Citybanan tagits i drift och resenärer kommer att få byta till pendeltåg för att ta sig hela vägen in till Stockholm central.
Kostnaden blir 3,1 miljarder kronor som kommer från Trafikverkets underhållsbudget.
Källa: Trafikverket (TT)