Det var i augusti 2010 som spårvagnslinjen mellan Sergels torg och Djurgården invigdes. Men redan nu är det dags att ta bort delar av rälsen.
Stora renoveringsarbeten
– Det är stora renoveringsarbeten som pågår vid Sergels torg, säger Jesper Pettersson, pressansvarig vid trafikförvaltningen på Landstinget. Man byter ut hela överbyggnaden vid Sergels torg och det är Stockholms stad som gör det här. Det är gammalt och det är det som kallas för tätskiktet som behöver bytas ut.
Om ett par veckor kommer ändhållplatsen att förflyttas från Normalmstorg till Kungsträdgården. Och det kommer att ta flera år innan spårvagnslinjen har förlängts ända bort till Centralen enligt de tidigare planerna.
Är det inte dyrt att lägga räls, ta bort den, och sedan lägga räls igen?
– Vi har från starten varit medvetna att de här arbetena behöver göras, men nu har språrvagnen varit i drift i fem år, den har varit väldigt populär med mycket resenärer. Man har gjort den beräkningen från början att det var värt att göra den här dragningen med 100 meter till Hamngatan.
Förlängning till Centralen
Om ett par veckor kommer den tillfälliga ändhållplatsen att förflyttas från Norrmalmstorg till Kungsträdgården, men det kan ta flera år innan spårvagnslinjen har förlängts ända bort till centralen.
– Det ligger efter att den här tätskiktsrenoveringen som nu utförs vid Sergels torg är klar. Och då har man också gjort sådana förstärkningsarbeten så att det är möjligt att dra spåren via Sergels torg upp mot Centralen på Vasagatan. Men de här arbetena beräknas vara klara kring 2018, så det ligger ju några år fram i tiden i alla fall, säger Jesper Pettersson