– Det blir positivt för flygtrafiken och för drönarbranschen, säger Rémi Vesvre, ledningsstrateg för drönare på Transportstyrelsen.
Drönare har sedan de slog igenom hos privatpersoner utgjort en hotande faktor för flygtrafiken. TT har flera gånger rapporterat om händelser på framförallt Arlanda och Bromma, där kontrollzonen innefattar stora bebyggda områden, då flygtrafiken fått stängas av eftersom någon flugit drönare.
”Inte större risk”
Men den 1 februari 2018 införs nya regler som ska göra livet lättare både för flyget och drönarpiloter. Lätta drönare, under sju kilo, får då flygas fem kilometer från en landningsbana högst 50 meter upp i luften även om det sker inom en kontrollzon.
– Vi tror i slutändan att det inte kommer att bli någon större risk för luftfarten utan tvärtom, säger Rémi Vesvre.
Tillståndet för lätta drönare tas också bort. Reglerna som de ser ut i dag har varit väl strikta, enligt Transportstyrelsen.
Vesvre säger att i dagsläget är det väldigt svårt att till exempel göra inspektioner av tak eller ta foton av bröllop med en drönare om du befinner dig i kontrollerat luftrum.
”Förnuft och ansvar”
Lätta drönare får efter regeländringen flyga max 120 meter från marken, och piloter uppmanas något svepande att ”hålla avståndet från människor och djur”. Det är en medveten formulering.
– Det är svårt att sätta en gräns som fungerar för alla. Det handlar om sunt förnuft och att ta ansvar. Det blir upp till polisen och ytterst domstol att avgöra från fall till fall, säger Rémi Vesvre.
En kampanj kommer också att gå ut till försäljare av drönare med bland annat klistermärken som Transportstyrelsen hoppas ska sättas på förpackningarna med hänvisning till en hemsida där de som vill flyga de små farkosterna kan få mer regelinformation.