Fördyringen av tunnelbaneutbyggnaden till Nacka, Barkarby och Solna avslöjades av en kartläggning av kostnader som Region Stockholm nyligen genomfört, och som Dagens Industri först rapporterade om.
Slutnotan beräknades tidigare till 23 miljarder, men slutar enligt kartläggningen i stället på 32 miljarder. Merparten, sju miljarder, bedömer regionen beror på statliga säkerhets- och miljökrav som har tillkommit efter att de ursprungliga beräkningarna gjordes.
Nya krav tar tid och kostar mer
– Det handlar om nya säkerhetskrav och miljökrav som både tar längre tid och kostar pengar, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd, till SVT Stockholm.
Men är det inte bra med säkerhetskrav och miljökrav?
– Säkerhet är bra och miljökrav är bra, det ska vi aldrig tumma på men ibland måste vi ställa oss frågan om den typen av krav vi ställer står i proportion med kostnaderna, säger Kristoffer Tamsons.
Frågan om vem som ska stå för hela eller merparten av fördyringen återstår att avgöra. Infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) har kallat till ett möte med Region Stockholm, där frågan kan komma att avgöras.