– Det här är bra nyheter för klimatet och resenärer, säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm.
Det är alltså den planerade linjen Älvsjö-Fridhemsplan som står i fokus idag. Men det är inte bygget av sträckan som kommer att starta tidigare, utan själva planeringen. Därmed är det oklart om stockholmarna ens kommer att märka någon större skillnad efter regionens och stadens nyhet.
Men för den som hoppas på att få resa med linjen inom en snarare framtid än vad som tidigare sagts, finns ett litet hopp. I sitt pressmeddelande skriver staden och regionen att ”det möjliggör även en motsvarande tidigareläggning av projektets trafikstart”.
Här ska stationerna ligga
Den nya tunnelbanan kommer att få sex nya stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Tunnelbanan kommer att kopplas samman med röda linjen vid Liljeholmen. Detta beräknas kosta 12,6 miljarder kronor. Parallellt med detta planeras bygget av 48 500 bostäder som en följd av att kollektivtrafiken byggs ut.
Projekt värt 25 miljarder
Staden och regionen skriver gemensamt att i ”det nya avtalet om tunnelbaneutbyggnaden omfattas fyra projekt med en total investeringskostnad om 25,1 miljarder kronor. Därutöver står region Stockholm för fordon och depå om 5,1 miljarder kronor.”
Projekten handlar om en ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, Spårväg syd, Roslagsbanan till T-Centralen samt en tunnelbanestation i Hagalund. Kopplat till dessa nya linjer planeras för bygget av drygt 100 000 bostäder fram till år 2035.
Sverigeförhandlingen
Tunnelbanan: 6 nya stationer, 9,7 km.
Spårväg syd: 16 nya hållplatser, 17 km.
Roslagsbanan: 2 nya stationer, 4 km.
Hagalund: 1 ny station.
Totalt: 25 nya stationer och hållplatser samt cirka 31 km nya spår.