I dag samlades parterna i 2013 års Stockholmsöverenskommelse för att för att skriva under huvudavtalet om en utbyggnad av Stockholms tunnelbana.
Platsen var given. Pendlarna i Gullmarsplans biljetthall fick sällskap av fyra kommunalråd, finans- respektive trafiklandstingsråd samt regeringens särskilda förhandlare som samlats för att formellt underteckna överenskommelsen om en utbyggnad av Stockholms tunnelbana.
Kostar lika mycket som det statliga barnbidraget
Avtalet innehåller nu både finansiering och tidsplan. Kostnaden beräknas till sammanlagt drygt 25 miljarder kronor. Det är lika mycket som staten betalar ut i barnbidrag. Staten står för hälften av investeringen medan landstinget och kommunerna delar på den andra hälften. Utöver det förbinder sig kommunerna att bygga närmare 80.000 nya bostäder.
Jan-Eric Nilsson, professor vid Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI forskar i infrastruktur och är förvånad över det begränsade beslutsunderlaget.
– Ett av det tunnaste beslutsunderlag jag sett. Analyserna brukar vara mer omfattande när det handlar om så här stora satsningar, konstaterar Jan-Eric Nilsson.
Frågan är om politikerna är överens om vad nyttan och själva syftet med utbyggnaden är: fler bostäder eller bättre framkomlighet?
”Oklart syfte med utbyggnaden”
-Ja, vill man ordna kapaciteten i infrastrukturen kanske man ska göra något annat än att bygga ut tunnelbanan till Nacka men vill man bygga fler bostäder kanske Nacka är bra?
– Det är återigen en sak som inte är klarlagd. Beroende på vad det egentliga syftet är kanske det är helt olika saker man bör ge sig på, säger professor Jan-Eric Nilsson vid VTI.