Miljöpartiet, som länge drivit att Bromma ska läggas ner så snart som möjligt för att göra plats för bostäder, ser fortfarande en möjlighet för partiets politik.
Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, twittrade följande på förmiddagen:
”Bromma kan vara helt avvecklat och bostäder påbörjat om 10 år.”
När SVT Nyheter Stockholm ber honom utveckla resonemanget säger han följande:
– Sundström är klar över att Bromma ska avvecklas. Då kan regeringen visa sin goda vilja och påskynda processen att avveckla Bromma. Man får räkna med att det tar tio år att planera bostadsbyggandet, och om regeringen anser att det är viktigt med bostäder så kan den skynda på avvecklingen, säger Daniel Helldén.
M: ”Oseriös bostadsplanering”
Daniel Helldén får dock mothugg från oppositionen som ser dagens rapport som ett tecken på att Bromma blir kvar till åtminstone 2038, då det nuvarande avtalet löper ut. Därmed skulle det inte vara aktuellt med bostäder på Bromma på många år.
Moderaterna har tidigare sagt att ingångna avtal ska hållas och att avtalet om Bromma flygplats inte ska sägas upp i förtid.
– Ingångna avtal ska hållas. Det som har bekymrat oss länge, som rapporten också nu bekräftar, är den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stads planerade bostadsmål. Det är inte seriöst att planera bostäder på områden som inte kan bebyggas, säger Cecilia Brinck (M), oppositionsborgarråd, som också ser positivt på att en fjärde landningsbana byggs på Arlanda.
L: ”Staden måste begrava sin egen utredning”
Liberalerna pekar på den projektgrupp som den rödgrönrosa majoriteten tillsatt som ska göra markutredningar vid Bromma flygfält. Enligt Liberalerna måste den utredningen nu begravas.
– Nu måste de rödgrönrosa släppa drömmen om att häva avtalet om Bromma i förtid. Varje timme som läggs på att planera för denna upptagna yta, är en timme som istället hade kunnat läggas på bostäder, skolor och arbetsplatser som vi behöver nu, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.
C: ”Orealistiskt bygga på Bromma”
Centerpartiet välkomnar rapportens slutsatser att Bromma kan stängas först efter att en fjärde bana på Arlanda är byggd, och att Bromma bör vara i drift fram till 2038.
– Majoriteten i Stadshuset med Miljöpartiet i spetsen måste släppa Bromma flygplats som lösningen på bostadskrisen i Stockholm. I bästa fall kan bostäder byggas först om 25 år och det kan vi inte sitta och vänta på, säger Karin Ernlund (C), gruppledare.
S: ”Väntat besked”
Socialdemokraterna, som bildar majoritet tillsammans med Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ, menar att en utbyggnad av Arlandas kapacitet skulle vara positivt för Stockholmsregionens tillväxt, då det på sikt skulle möjliggöra fler bostäder.
– Jag är glad eftersom utredningen kan se till att vi nu får en diskussion om hur vi både säkrar Stockholms flygkapacitet framåt, samtidigt som vi kan bygga stad i det tempo som behövs, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm.
Handelskammaren: ”Behåll Bromma”
Stockholms handelskammare skriver i ett pressmeddelande att alla prognoser tyder på att flygresandet fortsätter att öka och att det i framtiden kommer finnas ett ännu större behov av flygtillgänglighet.
– Vi måste både bygga ut Arlanda och behålla Bromma. Det är bra att utredaren vill snabba på beslutsprocesserna för ett utbyggt Arlanda, men det är inte realistiskt att tro att en fjärde bana kan vara på plats 2038 med tanke på att det tog över 20 år att få det nuvarande miljötillståndet, säger Maria Rankka, vd på Stockholms handelskammare.