När regionstyret och SL i höstas presenterade planerna på att dra ner eller plocka bort busslinjer i Stockholms innerstad var förklaringen att resandet i innerstan minskat med 30 procent mot 2019.
– Under pandemin började många att cykla eller gå och den trenden har hållit i sig, sa trafikregionrådet Anton Fendert (MP) då.
Planerna mötte kritik från flera håll, bland annat ett upprop bland resenärer på buss 75, mellan Ropsten och Cityterminalen, som föreslås läggas ner helt.
Moderaterna: Underlaget stämmer inte
Moderaterna i region Stockholm har redan från början varit kraftigt kritiska mot nedskärningarna. Nu menar de att underlaget som låg till grund för förslaget att lägga ner buss 75 är felaktigt.
När Moderaterna jämfört resandet i december 2019 mot samma period 2023 är mängden resenärer i princip detsamma. Till och med ökat om man jämför på helår.
– Vi har låtit granska påståendet att resandet minskar och fakta visar att vänsterstyret endera far med osanning eller använder utdaterad resandestatistik. Det är i dag 12 000 fler som reser med buss 75 i dag än vad det var innan pandemin. Resenärer och bussförare vittnar samtidigt om att mönstret går igen på fler linjer, säger oppositionsregionråd Kristoffer Tamsons (M).
Nu kräver de att nedskärningarna stoppas och att planerna på att lägga ner busslinjer pausas tills dess att uppdaterad och korrekt fakta presenterats för trafiknämnden.
Trafikregionrådet hänvisar till tjänstemännen
Moderaterna säger att de fått siffrorna från trafikförvaltningen. Dit hänvisar även trafikregionråd Anton Fendert (MP) när SVT söker honom för kommentar på moderaternas nya kritik.
Trafikförvaltningen skriver i ett mejl till SVT att vissa linjer inte går att jämföra då de förändrats sedan 2019, samt att neddragningarna ännu bara är ett förslag där man tittat på paketlösningar. Det innebär att man inför förslaget tittat på hur en del linjer kompletterar och samverkar med andra trafikslag.