De senaste åren har resvanorna förändrats i Stockholm. Distansarbetet har ökat och färre åker buss.
– Under pandemin började många att cykla eller gå och den trenden har hållit i sig, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Det förändrade resandet har gjort att biljettintäkterna minskat. Det är en av orsakerna till att SL beräknas gå med ett underskott på 254 miljoner vid årets slut.
Två linjer läggs ned helt
I Stockholms innerstad kommer fem linjer få förändrad sträckning eller turtäthet. Bland annat stombusslinjerna 1-6, de så kallade blå bussarna.
Linje 72, Karolinska sjukhuset-Frihamen och linje 75, Ropsten-Cityterminalen kommer läggas ned helt.
På Lidingö får linje 203, 206 och 225 ändrad turtäthet.
Kan införas i sommar
Om allt går enligt regionstyrets planer, träder förändringarna i kraft i samband med att sommartidtabellen börjar gälla i juni 2024.
Men först ska förslaget skickas ut på remiss till Stockholm, Lidingö, Solna och Nacka, som ska få yttra sig om vilka konsekvenser den förändrade busstrafiken kan få för kommunernas invånare.
Här kan du ta del av hela remissen om trafikförändringarna.
Kraftig kritik från oppositionen
Moderaterna i Region Stockholm är kraftigt kritiska mot förslaget som de i ett pressmeddelande beskriver som en ”slakt” av kollektivtrafiken.
– De har ljugit sig gröna för stockholmarna. Löften om mer, bättre och billigare kollektivtrafik i valet blir nu ytterligare två helt nedlagda busslinjer och 21 linjer som får nedskuren trafik, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd, i ett pressmeddelande.
Så ser region Stockholms förslag för busstrafiken ut
I Stockholms innerstad föreslås stombusslinjerna 1-6 och linje 53, 55, 61, 66, 67, 69, 74, 76 och 77 få förändrad turtäthet.
Linje 50, 56, 57 och 65 föreslås få förändrade linjesträckningar och förändrad turtäthet.
Linje 72 och 75 föreslås läggas ner.
På Lidingö föreslås linjerna 203, 206 och 225 få justerad turtäthet, men i övrigt föreslås inga förändringar på Lidingö.