Under augusti hade familjen problem med postgången och fick dessutom konstiga kravbrev från Kronofogdemyndigheten om obetalda räkningar. Trots att de redan betalat räkningarna så kom ett till brev från myndigheten i slutet av månaden om ytterligare krav på betalning. Strax efter att de hade hämtat brevet fick de ett samtal och på displayen såg de att det var Swedbank som ringde.
– Tio minuter efter att jag fått brevet i brevlådan ringde den falska banktjänstemannen. Han sa att de har skickat ett brev och att vi inte har betalat. Han sa att det var jätteviktigt eftersom det handlar om kontosäkerhet, säger Ammar och fortsätter:
– Vi måste rädda dina pengar och du måste logga in via ditt bank-id, sa han.
”Det innebär inte att det är banken som ringer”
Lotta Maurizson från Nationellt bedrägericenter menar att det aldrig är säkert att svara på telefonen även om det står att det är banken som ringer.
– Det kan stå att det exempelvis är Swedbank som ringer på displayen men det innebär inte att det är banken som ringer. Man kan inte utgå från det, det finns ingen säkerhet i det, säger Lotta Maurizson på Nationellt bedrägericenter.
Pengarna gick till målvakters konton
Paret blev av med sammanlagt 280 000 kronor. Två transaktioner som dels gick till en så kallad målvakt med stora skulder och dels till ett företag på obestånd. Tamara och Ammar är besvikna på att Swedbank inte använder en spärr som stoppar stora överföringar.
– Det enda sättet för att skydda sig är att aldrig lämna ut sina koder, säger Josefine Uppling, presschef på Swedbank.
– Jag liknar det här som att man står i en korsning och att någon tar din väska eller barn och ingen hjälper dig. Man skriker på hjälp men ingen runtomkring hjälper dig. Det är den värsta känslan, säger Tamara.