Rapporten från byggkonstruktions-företaget visar en uppskattad merkostnad för att bland annat byta ut felande komponenter och utöka översyn, drift och underhåll. Bristerna är så pass omfattande att man räknar med att kostnaderna för att underhålla och reparera rulltrapporna kan uppgå till drygt en kvarts miljard kronor, sett över maskinernas hela livslängd.
Oklart vem som ska betala
Trafikförvaltningen väljer att inte ställa upp på någon intervju, utan skickar istället ett skriftligt svar. I svaret framgår det inte tydligt huruvida kostnaderna för rulltrapporna kommer betalas av Stockholms läns landsting eller Otis.
”SL har handlat upp bolaget Kone som i dagsläget sköter service och underhållet av rulltrapporna. Otis utför visserligen fortfarande vissa garantijobb på de aktuella rulltrapporna, men det dagliga underhållet sköts av Kone.”
”Vi ber att få återkomma avseende reparationskostnaderna för de trasiga rulltrapporna, men SL är av den uppfattningen att alla kostnader som uppkommer i samband med de trasiga rulltrapporna skall betalas av Otis”, skriver trafikförvaltningens presskommunikatör Per Hallberg.
Senare under kvällen återkommer Per Hallberg i ett mejl:
”Vår primära uppgift är att i första hand trygga säkerheten för våra resenärer. Det arbetet prioriterar vi nu. Ansvarsfördelningen och kostnadsansvaret kommer i ett senare skede och det är någonting som vi får återkomma till”.
Tidiga insatser minskar kostnaderna
Om inga åtgärder vidtas kan de extra underhållskostnaderna uppgå till 298 miljoner. Men om man lägger 20 miljoner på åtgärder räknar Sweco med att de extra kostnaderna sjunker till 187 miljoner. Men åtgärder kommer påverka resenärer genom avbrott i driften. Trafikförvaltningen kunde under tisdagen inte svara på huruvida man resonerar kring de olika alternativen.
Otis rulltrappor toppar statistiken över felanmälningar
SVT Nyheter Stockholm har tidigare rapporterat om att de nya rulltrapporna på Odenplan och Stockholm City felanmälts nästan lika många gånger som resterande 98 stationers rulltrappor i Stockholm ihop, det senaste året. Svaret från Trafikförvaltningen om varför rulltrapporna som levererats från Otis felanmälts så många gånger var då att rulltrapporna kräver en inkörningstid. Detta är inget som stöds i rapporten från Sweco, som anses vara en av Sveriges mest kvalificerade konsulttjänster inom byggkonstruktion.
Trafikverket: Inte vårt ansvar
Trafikförvaltningen i Stockholms län riktar samtidigt kritik mot Trafikverket. Det var staten som ansvarade för upphandlingen och som valde Otis som leverantör för rulltrapporna. Men när rulltrapporna stod klara lämnade staten över ansvaret för underhåll och service till Stockholms läns landsting.
– Det var slutavsyning i mars 2017. Den sjätte april överlämnades hela stationen (Stockholm city red. anm.) till SLL. Det innebär drift och underhåll rakt av, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
– När vi gjorde slutavsyningen förra året kunde vi inte se några brister som skulle leda till att det inte skulle godkännas, säger Bengt Olsson.
Bengt Olsson menar att det är helt upp till Otis hur rulltrapporna sätts ihop. I upphandlingen står det inte specifikt vilket material som ska användas vid konstruktionen.
– Vi har talat om vilken typ av service, säkerhet och drift som stationerna ska klara av att hantera. Vad Otis väljer för material har man som beställare och upphandlare inte med att göra, säger Bengt Olsson.
– Visar det sig sen att det inte möter det så är det en förhandling och diskussion som ska föras mellan tillverkare och Trafikförvaltningen.
SVT Nyheter Stockholm har sökt leverantören Otis både på mail och telefon utan att få någon kontakt.