– I dagsläget har regeringen inga förslag på hur en förändring skulle kunna se ut, säger Charlotte Svensson, statssekreterare hos finansminister Magdalena Andersson (S).
Avgiften innebär att om en bilist är en dag sen med betalningen av trängselskatten läggs ytterligare 500 kronor på som straff, oavsett storleken på den ursprungliga summan.
Sedan trängselskatten infördes även i Göteborg 2013 har straffavgifterna blivit en riktigt gräddig statlig kassakossa. Nu visar statistik som TT tagit fram från Transportstyrelsen att bilisterna fick betala drygt 184,1 miljoner kronor i tilläggsavgifter bara i fjol – och sedan 2009 har staten därmed håvat in 860,4 miljoner kronor på avgifterna.
”Kallas ocker”
Att genast slå till med 500 kronor har kritiserats av Skatteverket, Transportstyrelsen och Lagrådet. Redan 2009 ifrågasatte Alliansregeringen om summan står i proportion till förseelsen – men drog frågan i långbänk.
Förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) sade sig välkomna en sänkning, när en utredning föreslagit det 2013. Men sedan fastslog partikamraten Anders Borg, förre finansministern, att avgiften blir kvar.
Jon Stenbeck, informationschef på Motormännen, pekar på att exempelvis 10 kronor i missad betalning direkt får ett påslag på 500 kronor, eller 5 000 procent:
– I vilken annan verksamhet som helst skulle det kallas ocker, och det är vad jag kallar det här.
Han har också sin uppfattning klar om varför avgiften inte har sänkts, trots alla invändningar:
– Vi kan inte ens fantisera fram varför det dröjer, annat än att det ger en tydlig intäkt till statskassan. Det är en enkel summa att få in, och en fruktansvärt hög summa.
Till infrastruktur
Nu säger den rödgröna regeringen att ingen förändring planeras. Detta, enligt Charlotte Svensson, för att trängselskatten är ett ”slutet system”.
– Intäkterna från trängselskatterna är ju kopplade till infrastruktursatsningar i Stockholm och Göteborg. Om vi ska ändra tilläggsavgifterna så måste vi kompensera det inom ramen för trängselskattesystemet, exempelvis med att trängselskatten höjs för alla, och det är inte helt okomplicerat.
– Frågan är ju, ska man sänka avgiften för dem som inte betalar för att höja dem för alla, fortsätter hon.
Resonemanget om slutet system är något som Jon Stenbeck inte ger så mycket för:
– Det är i så fall märkligt och tveksamt att man tar fram och budgeterar ett system där man utgår från att folk kommer att missa att betala, att folk kommer att göra fel. Det är ett märkligt sätt att räkna.