Reklam i tunnelbanan

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör var resenärer tycker om att reklam för fossila bränslen och nätkasinon försvinner från kollektivtrafiken. Foto: Axel Rosenberg/SVT

Reklam för fossila bränslen och nätkasinon förbjuds i SL-trafiken

Uppdaterad
Publicerad

De som reser med kollektivtrafiken i Stockholm är inte ovana för att exponeras för reklam i rulltrappor, perronger och tunnelbanevagnar. Men på tisdagen fattade trafiknämnden beslut om att förbjuda reklam för nätkasinon och produkter med fossila bränslen.

När nuvarande reklamavtal för kollektivtrafiken i Stockholm löper ut ska reklamytorna digitaliseras. Och då ska nätkasinon och produkter med fossila drivmedel uteslutas från marknaden.

Förslaget kommer från regionens styrande mittenkoalition i form av S, MP och C.

Kollektivtrafik

Oppositionen kritisk mot förlorade reklamintäkter

Någon som är kritisk till de nya riktlinjerna är Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd. Han menar att man genom beslutet kommer tappa reklamintäkter i en tid när SL behöver pengarna.

– Det nuvarande styret kan inte hålla priserna nere för SL-biljetter men ändå minskar de möjligheterna för reklamintäkter, säger Kristoffer Tamsons (M).

Men Anton Fendert (MP) köper inte kritiken.

– Vi tror att reklamintäkterna kommer öka kraftigt efter att vi digitaliserar, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Hör argumenten för, och kritiken mot, de nya riktlinjerna i videon – och vad kollektivtrafikens resenärer tycker.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kollektivtrafik

Mer i ämnet