När nuvarande reklamavtal för kollektivtrafiken i Stockholm löper ut ska reklamytorna digitaliseras. Och då ska nätkasinon och produkter med fossila drivmedel uteslutas från marknaden.
Förslaget kommer från regionens styrande mittenkoalition i form av S, MP och C.
Oppositionen kritisk mot förlorade reklamintäkter
Någon som är kritisk till de nya riktlinjerna är Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd. Han menar att man genom beslutet kommer tappa reklamintäkter i en tid när SL behöver pengarna.
– Det nuvarande styret kan inte hålla priserna nere för SL-biljetter men ändå minskar de möjligheterna för reklamintäkter, säger Kristoffer Tamsons (M).
Men Anton Fendert (MP) köper inte kritiken.
– Vi tror att reklamintäkterna kommer öka kraftigt efter att vi digitaliserar, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.
Hör argumenten för, och kritiken mot, de nya riktlinjerna i videon – och vad kollektivtrafikens resenärer tycker.