Al-Azharskolan, en skola med muslimsk profil i Vällingby, anmäldes sedan man valt att dela upp pojkar och flickor på idrottslektionerna. Anmälaren ansåg att skolan riskerade att permanenta kvinnors underordning.
Skolans rektor har försvarat beslutet och hänvisat till att det handlar om elevdemokrati och att eleverna efterfrågat uppdelningen. Inte heller Skolinspektionen ser något problem med att skilja pojkar och flickor åt under gymnastiken.
S-politikern oroad
Men Olle Burell (S), skolborgarråd i Stockholms stad, är starkt kritisk.
– Skolan är ju fundamentet för vårt samhällsbygge, där ska barn med olika bakgrund mötas. Flickor och pojkar ska lära sig umgås under jämställda former. Blir en könsuppdelning under lektioner standard i vissa skolor så är det något som jag tycker vrider klockan tillbaka. Det är väldigt, väldigt oroande.
”Kan få elever att blomma”
Sarah Delshad, journalist och grundare av nätverket Muslimska feminister, är tvärtom positiv till uppdelade idrottslektioner.
– Det är otroligt viktigt att vi strävar efter ett samhälle där vi har någon form av övertygelse om att vi vill leva i en tid som är väldigt pluralistisk och värna mångfalden.
Sarah Delshad tycker att idrotten är en speciell lektion och att en könsuppdelning kan tydligt kan gynna flickor.
– Jag tror att det är ett sätt att känna sig trygg och framförallt kunna få blomma ut sin förmåga. Framförallt så tänker jag att vi alltid bör utgå ifrån elevens individuella definition av frihet, trygghet och självförtroende i fokus.
”Ett symptom”
Olle Burell håller med om att elevdemokrati är viktigt men han uppskattar att det handlar om ett fåtal elever som efterfrågar uppdelning.
– Om man känner sig otrygg som tjej då tänker jag att det finns stora brister i skolan generellt. Då är det något annat som har gått fel och det här blir ett symptom. Jag kan förstå det här som en kortsiktig lösning men är det så vi vill ha det framöver, att vi accepterar att klockan vrids tillbaka?