Flera skolor har bland annat senarelagt starten på skoldagen, och vissa dagar och lektioner bedrivs undervisningen på distans så att eleverna ska slippa åka i rusningstrafiken. Samtidigt uppmanar SL att inte resa med kollektivtrafiken i onödan.
– Det är klart att en gymnasieelev som saknar andra alternativ att komma till skolan måste få åka med SL. Men när de gör det så bör de se till att hålla avstånd och att inte själva bidra till ökad trängsel, säger Claes Keisu.
Förstärkt trafik
För att minska trängseln har SL bland annat förstärkt busstrafiken.
– Vi vet sedan i våras vilka linjer som vi behövde förstärka då och de kommer vi ha en generell förstärkning på. I busstrafiken kommer vi också ha möjlighet att sätta in extra turer med relativt kort varsel när en förare larmar om att det börjar bli trångt, säger Claes Keisu.
I tunnelbanan kommer SL köra så mycket trafik som det finns plats för i systemet.
– Vi kan inte köra tätare trafik än två minuter och femtio sekunder i rusningstid på gröna linjen, till exempel. Vi kommer köra så mycket trafik vi har personal och fordon för. Sedan kommer vi också köra med långa tåg en längre tid på dagen, säger Claes Keisu.
Under måndagen startar även en ny pendelbåtslinje mellan Vaxholm och Strömkajen i centrala Stockholm.
Stort ansvar på resenärerna
Fortfarande läggs ett stort ansvar på resenärerna att se till att det inte blir för trångt i kollektivtrafiken.
SVT: Kan inte SL ta ett större ansvar där?
– Vi har 500 busslinjer som kör 30 000 bussturer och trafikerar 14 000 hållplatser per dygn. I tunnelbanan har vi 1 900 avgångar till 100 stationer varje dygn. Det är en omöjlig uppgift för oss att bemanna varje station och varje hållplats för att ha koll på hur trångt det är, säger Claes Keisu.
– Resenärerna själva måste bidra genom att avstå från att resa om de inte måste, och att försöka undvika rusningstiden om de måste resa, säger Claes Keisu.