Foto: SVT / Peter Al Fakir

SD-kampanj i tunnelbanan nedriven efter ett dygn

Uppdaterad
Publicerad

Sverigedemokraternas nya annonskampanj i tunnelbanan hann sitta uppe ett dygn. Stora delar av det uppklistrade materialet på stationen Östermalmstorg revs ner under måndagskvällen och sedan ytterligare en gång på förmiddagen. SD:s presschef säger till Svenska Dagbladet att reklamkampanjen ska sättas upp igen.

Redan under måndagsmorgonen började det pyra på sociala medier – snart kom hårt kritik mot Storstockholms Lokaltrafik (SL) som upplåtit utrymme för Sverigedemokraternas nya kampanj.

Sent i går kväll bekräftade Stockholmspolisen att man omhändertagit två personer för skadegörelse vid Östermalmstorg. Och under veckans andra dag är det en delvis förändrad bild som möter de resenärer som stiger av vid Östermalmstorg.

Kritik mot SD-kampanj

Takremsorna sitter kvar

SD-affischerna skickar ett budskap till utländska turister där partiet ber om ursäkt för tiggarna på Stockholms gator. Hur mycket skadegörelse de två omhändertagna personerna hann åstadkomma under måndagskvällen är oklart, men helt klart är att den kritiserade kampanjen inte längre är intakt.

De avlånga textremsor som sitter uppklistrade i taket, som är ämnade att läsas av de som tar rulltrappan ned mot tunnelbanan, sitter dock kvar.

Mens-budskap på SD-affisch

Bland annat har en hel väggaffisch rivits ned och slängts i ett hörn inne i tunnelbaneuppgången. På en annan affisch, som sitter kvar på väggen, har en binda tejpats upp.

Ny nerrivning på förmiddagen

Klockan 09.58 på tisdagsförmiddagen rev två personer ner SD:s reklamskyltar på nytt. Affischerna rullades ihop och bars iväg. Händelsen uppmärksammades via Tryggcentralens kameror och polis och ordningsvakt kom till plats för att upprätta en anmälan om skadegörelse.

Sverigedemokraternas presschef Henrik Vinge säger till Svenska Dagbladet att materialet ska sättas upp igen.

– Vi har beställt en reklamkampanj i två veckor. Det är det som är avtalat, och det är vår utgångspunkt. Sedan får vi föra en diskussion med reklambyrån och höra hur de ser på saken, men i nuläget har vi inga andra tankar än att reklamen ska sättas upp igen, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kritik mot SD-kampanj

Mer i ämnet