Striden fortsätter kring plexiglasen som ska skydda förarna när passagerare återigen ska släppas på igenom bussarnas framdörrar. Enligt Kommunal är huvudproblemet att sikten för förarna blir dålig då reflektioner skapas på insidan av glaset.
– De här barriärskydden, eller plexiglasen, gör att förarna inte har tillräcklig uppsikt. Det ökar risken för trafikolyckor, säger Esmail Darrehshourian, huvudskyddsombud för Kommunal på Hornsbergs bussdepå. Han berättar att det rapporterats in om tillbud med bussar som fått plexiglas monterade.
– Det var en förare som var nära att köra på en gångtrafikant på grund av starka reflexer i plexiglaset, säger Esmail Darrehshourian.
Skyddsstoppet hävt av Arbetsmiljöverket
Arbetsmiljöverket har utrett ärendet under dagen, och meddelade på måndagseftermiddagen att skyddsstoppet är hävt, enligt SL.
Hur säkra är ni på att det här är en trafiksäker lösning?
– Enligt Keolis som utfört det här har man gjort på samma sätt som de lösningarna som Arbetsmiljöverket godkänt tidigare, säger Andreas Strömberg, presstalesperson på trafikförvaltningen.
Kommer öppna nytt ärende
Arbetsmiljöverket meddelade under måndagskvällen att även om skyddsstoppet är hävt för tillfället så kommer en ny utredning tillsättas.
– Vi kommer att öppna ett nytt ärende, där vi ställer krav på att arbetsgivaren i samverkan med skyddsombuden, genomför en ny riskbedömning av de nya arbetsmiljöproblem som har uppkommit och åtgärda dem, säger Nadja Lukin, sektionschef på Arbetsmiljöverket.
Nedan ser ni reportage från Norrtälje där man var först i Stockholms län med den nya typen av skydd för bussförarna.