Kamerorna ska bland annat användas som redskap för att lättare kunna identifiera resenärer som reser utan giltig biljett och undvika att en person som ertappas uppger någon annans personuppgifter.
Kamerorna kommer sättas på och stängas av manuellt av bäraren och allt inspelat material krypteras och skickas till en lokal server. Det innebär att varken kontrollanten eller någon annan kommer kunna titta på det inspelade materialet i kameran. Endast polisen kommer kunna begära ut materialet och då för att utreda eventuella brott.
Förbättrad arbetsmiljö
Ett annat syfte med kamerorna är att öka tryggheten för biljettkontrollanterna. Kamerorna kommer kunna spela in ljud, till skillnad från de fasta kameror som finns i tåg och bussar. Ljudinspelningar kan hjälpa till att utreda brott som ”hot mot tjänsteman”.
– Vi vill med detta ta ytterligare ett steg fram i trygghetsarbetet. Men vi vill också göra fler insatser. Det handlar om utökad kamerabevakning utanför stationsentréer, att testa live-uppkopplade kameror i bussarna liksom att stärka lagskyddet för dem som jobbar i kollektivtrafiken, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och styrelseordförande i SL.