SL tömmer ditt accesskort efter 60 dagar

Uppdaterad
Publicerad

Använder du inte ditt Accesskort på 60 dagar blir du av med pengarna. Detta gäller alla periodkort och reskassa som fyllts på via internet.

Organisationen Resenärsforum skriver på sin hemsida om en resenär som blev av med pengarna på sitt Accesskort. Resenären hade fyllt på kortet med 400 kronor – pengar som efter några veckor försvann.

Beror på nya rutiner

Anledningen till att det blir såhär beror på nya rutiner i SL:s biljettsystem. Fyller du på ditt Accesskort eller köper periodkort som du inte aktiverar, går värdet förlorat efter 60 dagar.

Detta gäller alla periodkort och reskassa som fylls på via internet. Saldot nollställs och pengarna går till SL.

– Det har blivit såhär på grund av tekniken. Och vi jobbar på att hitta en annan lösning för att inte ska vara såhär, säger Johan Nordgren på SL:s pressavdelning till ABC.

De resenärer som råkar ut för det här kommer blir kompenserade av SL.

– Om det händer så får man komma in till oss så löser vi det för den kunden, säger Johan Nordgren.

”Detta är inte god sed”

På Resenärsforum tycker man att siutationen är i strid med alla etiska regler. Och att det enda rimliga är att pengarna ska finnas kvar på kortet. De anser också att en resenär som vill ha tillbaka pengarna ska kunna få det, eftersom SL har fått låna pengarna.

På hemsidan skriver de:

”Att bara föreställa sig att man kan lägga beslag på pengarna är stötande. Detta är inte god sed.”

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.