Organisationen Resenärsforum skriver på sin hemsida om en resenär som blev av med pengarna på sitt Accesskort. Resenären hade fyllt på kortet med 400 kronor – pengar som efter några veckor försvann.
Beror på nya rutiner
Anledningen till att det blir såhär beror på nya rutiner i SL:s biljettsystem. Fyller du på ditt Accesskort eller köper periodkort som du inte aktiverar, går värdet förlorat efter 60 dagar.
Detta gäller alla periodkort och reskassa som fylls på via internet. Saldot nollställs och pengarna går till SL.
– Det har blivit såhär på grund av tekniken. Och vi jobbar på att hitta en annan lösning för att inte ska vara såhär, säger Johan Nordgren på SL:s pressavdelning till ABC.
De resenärer som råkar ut för det här kommer blir kompenserade av SL.
– Om det händer så får man komma in till oss så löser vi det för den kunden, säger Johan Nordgren.
”Detta är inte god sed”
På Resenärsforum tycker man att siutationen är i strid med alla etiska regler. Och att det enda rimliga är att pengarna ska finnas kvar på kortet. De anser också att en resenär som vill ha tillbaka pengarna ska kunna få det, eftersom SL har fått låna pengarna.
På hemsidan skriver de:
”Att bara föreställa sig att man kan lägga beslag på pengarna är stötande. Detta är inte god sed.”