Buss och Stadgårdskajen

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör om den gigantiska bryggan, som är 300 meter lång och 30 meter bred, där busschaufförerna kommer att vända bussarna. Foto: SVT

Slussenbygget tvingar ut bussterminal på vatten – hyr in jättebrygga

Uppdaterad
Publicerad

Det blir trångt vid Slussen när överdäckningen av Stadsgårdskajen startar i sommar. För att få plats med Nackas och Värmdös busstrafik vill Slussenprojektet placera en ponton ute på vattnet i Saltsjön.

Orsaken till trängseln är att bygget av den nya underjordiska bussterminalen i Katarinaberget, som skulle ha varit klar innan överdäckningen av Stadsgårdskajen påbörjas, har försenats. Det gör att busstrafiken nu måste flyttas till en tillfällig terminal under drygt ett år.

Slussenprojektets utvalda plats är området runt Stadsgårdsterminalen och Fotografiska museet. Där är planen också att pontonen ska placeras, även om det inte är en färdig lösning ännu. Något som tidningen Mitti var först med att berätta.

Såhär är det tänkt att pontonen ska ligga längs med Stadsgårdskajen. Foto: SVT

Längre för resenärer att promenera

De som ska åka med Nacka- och Värmdöbussarna får en längre sträcka att gå. En promenad på mellan 550–700 meter, under cirka ett års tid.

– Vi vet att det inte är optimalt för de som har problem att gå. Det finns olika förslag på anpassningar och kompletterande lösningar. Men det är regionen och SL som tar de besluten, säger Eva Rosman.

– Mellan Fotografiska museet och Stadsgårdsterminalen är det tänkt att de som ska åka mot Värmdö och Nacka ska stiga på bussen, förklarar Eva Rosman. Foto: SVT

Värmdös politiker rasar

Det nya längre avståndet till och från bussterminalen vid Slussen anser politiker i Värmdö påverkar användandet av kollektivtrafiken. Kommunstyrelsens ordförande i Värmdö, Carl Kangas (S), har gjort en hemställan där han kräver att Värmdöbussarna placeras närmast Slussen och vill att regionen kompletterar trafiken med andra lösningar såsom direktlinjer till centralen och matarbussar.

– Jag förväntar mig att SL återkommer med förslag på kompletteringar på andra målpunkter än Stadsgårdskajen för Nacka- och Värmdöbussarna, säger han.

Går det att senarelägga överdäckningen till dess att den nya bussterminalen invigs?

– Det skulle innebära att Slussenprojektet fördyras med cirka 250 miljoner kronor, och att bland annat att Saltsjöbanan, Nobelcenter och Katarinaparken skulle försenas, säger Eva Rosman.

SVT har sökt SL och Region Stockholms trafikförvaltning för en kommentar, men de har inte återkommit med ett svar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.