Orsaken till trängseln är att bygget av den nya underjordiska bussterminalen i Katarinaberget, som skulle ha varit klar innan överdäckningen av Stadsgårdskajen påbörjas, har försenats. Det gör att busstrafiken nu måste flyttas till en tillfällig terminal under drygt ett år.
Slussenprojektets utvalda plats är området runt Stadsgårdsterminalen och Fotografiska museet. Där är planen också att pontonen ska placeras, även om det inte är en färdig lösning ännu. Något som tidningen Mitti var först med att berätta.
Längre för resenärer att promenera
De som ska åka med Nacka- och Värmdöbussarna får en längre sträcka att gå. En promenad på mellan 550–700 meter, under cirka ett års tid.
– Vi vet att det inte är optimalt för de som har problem att gå. Det finns olika förslag på anpassningar och kompletterande lösningar. Men det är regionen och SL som tar de besluten, säger Eva Rosman.
Värmdös politiker rasar
Det nya längre avståndet till och från bussterminalen vid Slussen anser politiker i Värmdö påverkar användandet av kollektivtrafiken. Kommunstyrelsens ordförande i Värmdö, Carl Kangas (S), har gjort en hemställan där han kräver att Värmdöbussarna placeras närmast Slussen och vill att regionen kompletterar trafiken med andra lösningar såsom direktlinjer till centralen och matarbussar.
– Jag förväntar mig att SL återkommer med förslag på kompletteringar på andra målpunkter än Stadsgårdskajen för Nacka- och Värmdöbussarna, säger han.
Går det att senarelägga överdäckningen till dess att den nya bussterminalen invigs?
– Det skulle innebära att Slussenprojektet fördyras med cirka 250 miljoner kronor, och att bland annat att Saltsjöbanan, Nobelcenter och Katarinaparken skulle försenas, säger Eva Rosman.
SVT har sökt SL och Region Stockholms trafikförvaltning för en kommentar, men de har inte återkommit med ett svar.