Foto: SVT

Slussenrivningarna i full gång

Uppdaterad
Publicerad

Det är inte mycket som är sig likt på Slussen. För den som inte varit där på ett tag kan det nästan bli en chock. På bara två månader har nästan halva Slussen försvunnit.

Slussen som vi är vana att se den, finns inte kvar. Efter många år av protester och överklaganden är rivningarna i full gång, och redan nu är östra halvan en gigantisk krater.

Där Katarinavägen svänger ner mot Slussen gapar nu en krater med vassa kanter av armeringsjärn, och Blå bodarna tuggas just nu ner, bit för bit.

Slussen

Mitt i alltihop har man sparat en bit som nu fungerar som bro för de gående som måste ta sig tvärs över Slussen.

– Vi river de gamla delarna, en del av brokonstruktionen som sträcker sig upp på Katarinavägen, allt ska bort. Just nu pågår också arkeologiska utgrävningar och sedan startar sprängningsarbeten där vi ska arbeta oss ner i marken, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet.

Många var emot nya Slussen

Det har varit en lång väg hit, kantad av protester, överklaganden och alternativa förslag. Förra sommaren var dock striden slutgiltigt förlorad för de som ville stoppa planerna på nya Slussen, och i juli startade rivningarna av östra sidan.

– Nästa steg är att man fortsätter schakta ner till tio meter. När man gjort det tar man in en ny sluss och man kommer att lägga en bro på plats. När den är på plats och ledningarna är lagda går man på västra halvan, säger Jan Udén som är projektchef på Skanska.

Bygget är uppdelat i två etapper, först östra sidan, sedan västra. Rivningarna pågår nu till december, sedan byggs östra sidan upp, och sedan rivs västra delen för att därefter byggas upp igen.

– Hela bygget är klart år 2025, och de värsta åren är de närmaste åren, då det är som mest stökigt trafikmässigt sett, men det här är en plats som används av 400.000 personer varje dag. Så det tar ju tid att göra det här när man måste samsas om ytan, säger Eva Rosman.

Spännande för arkeologerna

När man river för att bygga nytt, hittar man gammalt. Under hela byggtiden dokumenterar arkeologer det som kommer fram, just nu kvarteret Ormen från 1600-talet. Kvarteret revs och byggdes över för 100 år sedan när man byggde nuvarande Katarinavägen.

– Slussen är jättespännande, vi vet inte vad som finns under resten av Slussen, det här kvarteret kände vi till men de övriga delarna har vi inte så stor kunskap om. Om vad som kommer fram och vad som är bevarat, säger Michel Carlsson, arkeolog som jobbar på Slussen.

Slussen från 1935 var hyllat

Slussen av idag, som nu rivs, invigdes för 81 år sedan, år 1935. Det sågs då som höjden av modernitet, och trafiklösningen i form av ett klöverblad hyllades. Om 2025 års lösning kommer att hyllas återstår att se, men den blir annorlunda.

Eva Rosman pekar och förklarar:

– Det blir en T-korsning ner mot Gamla stan, en park, en publik byggnad, promenadväg mot Stadsgården. Låga broar där man kommer närmare vattnet när man går.

Kritiken om att trafiken blir som en motorvägsbro tycker Eva Rosman är felaktig.

– Det blir ju färre bilfiler, så det håller jag inte med om.

Ett bygge som väcker känslor

Bygget lockar många nyfikna, det står alltid folk runt avspärrningarna och tittar och fotograferar, och känslorna är blandade hos dem vi pratar med.

– Jag är väldigt misstänksam mot hur det kommer att bli, säger Anna Virin, som inte förstår vart alla bussar och all trafik ska ta vägen.

–Jag förstår att man måste göra något, eftersom man lät det förfalla så, men gamla Slussen var genialisk, det är inte den nya.

Gunnar Ernblad är inte alls förtjust.

– Den här förändringen, jag tycker det är ganska förfärligt måste jag säga, säger Gunnar Ernblad.

Birgitta Gunolf är mer positiv.

– Det är bra att det blir av, det såg ut som om det kunde hända olyckor som det var tidigare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Slussen

Mer i ämnet