Under onsdagen beslutade landstinget om att testa en snabbelbåt mellan Ekerö och Stockholm. Båten kan komma upp i 25 knop i medelhastighet – något som kommer leda till en halverad restid mellan Ekerö och Stockholm jämfört med den vanliga SL-båten som kommer igång i augusti i år.
– Vi tycker att det är ett intressant projekt som vi nu ska testa. Om det faller väl ut kan vi få en fartygstyp som kan halvera restiden, ha mindre påverkar på stränder och ge en klimatneutral trafik, säger Gustav Hemming (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd i Stockhoms läns landsting.
Läs mer: Batteridriven båt kan halvera pendlingstid
Båten testas utan passagerare
Ärendet har diskuterats i månader på tillväxt- och regionplanenämnden. Och tidigare ha nämnden föreslagits att avslå ärendendet, men nu har alliansen i nämnden tagit ett gemensamt beslut att gå vidare med ärendet. Båten som ska testköras är i Riga för tillfället, men tanken är att ha den i Stockholms vatten under sommaren.
– Båten kan ju ta passagerare men nu när vi ska testköra så gör vi det utan, säger Gustav Hemming (C).
Kan det finnas nackdelar med båten?
– Vi ska nu testa och se hur den fungerar i verkliga vattenförhållanden, med fokus på svallvågor.
Läs mer: Fler pendlar med båt
I samarbete med Chalmers
Projektets totala kostnad beräknas till drygt två miljoner kronor och båten som testas är en fartygsprototyp som tagits fram inom EU-projektet BB Green.
– Vi gör det här med Chalmers, sedan är det upp till dem att lansera den på marknaden, säger Gustav Hemming (C).
Huvudsyftet med att testa elbåten är för att se om den kan möjliggöra eldriven kollektivtrafik på vatten i högre fart. Testkörningen av båten kommer också ge möjligheten att se över fartbegränsningarna i skärgårdstrafiken. Länsstyrelsen har gett dispens för snabbelbåten att köra över hastighetsgränsen.