Från och med 15 april trafikerar bärplansbåten Nova återigen linjen mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand i stan. Båten är den första eldrivna passagerarfärjan som använder bärplansteknik i världen. Det leder till skillnader jämfört med de vanliga pendelbåtarna.
Och efter första halvan av pilotprojektet är Region Stockholm nöjda med resultaten.
– Utsläppen minskar med 95 procent och restiden med 30 procent, säger Michaela Haga (C), ordförande i sjötrafikrådet.
Så har det gått – hög beläggning men lägre kapacitet
Under hösten har båten gjort 120 avgångar med en drygt 80 procentig beläggning, i snitt 19,4 passagerare per avgång.
Samtidigt är båtens kapacitet inte speciellt hög. Nova tar ombord 25 personer och på båten Rex, som normalt trafikerar sträckan, får omkring 150 personer plats. Michaela Haga kan än så länge inte svara på om Nova kommer bli en bestående del av kollektivtrafiken och säger att pilotprojektet får utvärderas efter sommaren.
– Beroende av vad resultatet blir så kan vi nog se att Nova kommer fylla en funktion, kanske både för pendelbåtstrafiken och skärgårdstrafiken.
Så har det gått för SL:s elfärja Nova
- Novas CO2-utsläpp: 23 g/pkm, genomsnitt för övriga båtar på linjen är 439 g/pkm
- Novas energiförbrukning: 0,39 kWh/pkm genomsnitt för övriga båtar på linjen är 3,31 kWh/pkm
- Snabbaste restid med Nova direkt Tappström – Klara Mälarstrand: ca 30 min (med fartdispens på 22 knop från Gröndalsbron till Stadshuset). Övriga båtar på linjen direkt tar ca 45 min.
- 120 avgångar genomförda
- 2 326 resenärer totalt
- 19,4 resenärer i snitt per avgång
- 80,83 % beläggning