Det är första gången som Sara städar själv i tåget. Plötsligt börjar tåget sätta sig i rörelse. Sedan minns hon att hon tycker att tåget går alldeles för fort och åt fel håll.
– Jag minns att jag har något slags känsla av att om man ska hoppa av tåget så ska man hoppa vid en perrong på höger sida, för då är man i samma plan som tåget. Så har jag en idé om att försöka vrida om nyckeln, men att det inte går. Och – just det! – att jag måste akta mig för stången man håller sig i.
För Sekotidningen berättar Sara om vad som hände den där morgonen. Efter några minuter närmar sig tåget stoppbocken vid Saltsjöbanans ändstation – i drygt 80 kilometer i timmen.
– Jag tror nu i efterhand att jag förstår att det kommer gå åt helvete, säger Sara.
Förarhytten helt mosad
Och åt helvete gick det. Några sekunder senare kör tåget rakt in i det närliggande bostadshuset. Men det kunde gått ändå mycket värre för Sara.
Förarhytten är helt mosad. Höger sida är helt nerplattad, men på vänster sida där Sara befinner sig finns det ett litet utrymme.
– Det var uppenbarligen lite för litet eftersom jag var så mosad. Men hade jag legat åt höger så hade jag inte suttit här nu.
För tidningen berättar Sara om sina skador. En nervskada i vänster ben, fraktur i bäckenet, nio brutna revben, båda nyckelbenen brutna, och en punkterad lunga.
– Ett av revbenen hade varit inne på hjärtat, slitit tag i det och punkterat hjärtsäcken. Örat höll jag på att förlora, men det har de satt fint tillbaka.
Felaktig beskyllning
Efter olyckan beskyllde SL och tågoperatören Arriva felaktigt Sara för att ha stulit tåget. Det fick de sedan ta tillbaka. I stället visade polisutredningen på allvarliga säkerhetsbrister.
– Jag vill inte bli arg. Det är bara att skratta åt det i efterhand. Det är ju de som har gjort bort sig, säger Sara.
Kan hända igen
Sedan olyckan hände har Arriva genomfört ett antal förändringar.
– Man bemannar trafikledningen dygnet runt nu för tiden, det gjorde man inte före olyckan. Man har utökat arbetsledningen med tre tjänster på Saltsjöbanan så att arbetsledningen alltid är närvarande, och olika chefer har gjort oanmälda besök på depåerna nattetid för att kolla att alla följer de säkerhetsrutiner som finns, säger Juwanro Haddad, klubbordförande för lokalbanneklubben på fackförbundet Seko och anställd av Arriva.
Men SL:s säkerhetssystem på Saltsjöbanan är fortfarande detsamma som det var vid olyckan.
– Det här skulle kunna hända igen, absolut. Det finns ingen garanti för att det inte händer imorgon. Det här hade kunnat hända tidigare också, säger Juwanro Haddad
Mirakel att hon överlevt
För Sara väntar fortsatt rehabilitering.
– Hon är en väldigt positiv och energisk tjej så jag hoppas och tror att hon snart kommer att repa sig ordentligt. Som framgår av hennes berättelse så har hon ju brutit nästan allt som går att bryta i kroppen. Att hon har överlevt är ju ett mirakel, säger Juwanro Haddad.