Stockholm Pride är ett av Stockholms viktigaste arrangemang för att locka hit turister och marknadsföra sig som The capital of Scandinavia. Och i nästa vecka ska staden ta beslut om att ge Pride-festivalen ett bidrag på 450 000 kronor för marknadsföring, det skriver Vi i Vasastan.
Stockholms business region ligger bakom beslutet och skriver i deras underlaget att Pride ”ökar kännedomen om Stockholm i världen och befäster den bild av Stockholm som staden vill visa upp.”
Förra året besökte 30 000 personer Pride Park på Östermalms IP och enligt Sandra Ehne som är ordförande i Stockholm Pride var fjolårets festival en av de mer lyckade någonsin. Hon berättar att Pride även förra året fick bidrag till marknadsföring från staden, men att det är andra sponsorer som står för själva festivalens nota.
– Vi är jätteglada för det här stödet från Stockholm business region, men vi hade gärna sett fler typer av samarbeten med staden och landstinget. De här pengarna får vi för att visa upp Stockholm som en öppen och tillåtande stad och för att locka hit utländska turister, säger Sandra Ehne till Vi i Vasastan.