De nya fordonen har ökat de senaste åren och så även olyckorna. Flest olyckor med elsparkcyklar sker i Stockholm, Skåne och Västra Götaland. Totalt skedde drygt 600 olyckor med elsparkcyklar 2019.
– Statistiken i Strada pekar mot att risken är lika stor att drabbas av lindrig, måttligt allvarlig och allvarlig skada vid en olycka med cykel, elcykel eller elsparkcykel. En slutsats utifrån detta är att det är viktigt att arbeta för förbättrad trafiksäkerhet för cykel generellt, inte endast för eldrivna enpersonsfordon, säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
I en enkät har personer fått svara på frågor om elcyklar och elsparkcyklar och en majoritet menar där att dessa färdmedel bidrar till otrygghet i trafiken. Främst handlar det om hur de parkeras.
Studiens slutsatser
- Andelen allvarliga, måttliga och lindriga skador är lika för cykel, elcykel och elsparkcykel.
- De flesta olyckor med elcykel sker i Skåne och Västra Götaland.
- De flesta olyckor med elsparkcykelolyckor sker i Skåne, Stockholm och Västra Götaland.
- Elcyklister råkar ut för fler skador på bröstkorg och överkropp.
- Elsparkcyklister råkar ut för fler skador på ansikte och underkropp.
- Flest olyckor med elcykel inträffar under pendlingstid på vardagar och minskar under lördagar och söndagar.
- Flest olyckor med elsparkcykel sker på kvällar och nätter under helger.
- I elcykelolyckor skadas främst kvinnor i ålder, 20-64 år.
- I elsparkcykelolyckor skadas främst män i åldern 25-44 år
- Transportstyrelsen har även genomfört en användarstudie. En majoritet av de tillfrågade instämmer i att elcyklar och elsparkcyklar bidrar till otrygghet i trafiken. Det påståendet håller även användare av elcykel och elsparkcykel med om. Bland elsparkcyklister är det framför allt parkering som bidrar till otrygghet i trafiken.