Den rödgröna majoriteten i Stockholms stadshus får nu oväntad draghjäp att införa miljözoner i staden. För tankesmedjan Timbro, som vanligen ligger nära den borgerliga regeringen i sina tankegångar, har inspirerats av bland annat Londons ultralåga miljözoner där fossildrivna fordon får betala för att köra i innerstan.
– Det här skulle snabbt ge klara incitament för att investera i laddbara fordon, säger PM Nilsson vd för Timbro.
Syftet är att öka takten av elektrifiering inom transportsektorn och förbättra huvudstadens luftkvalitet, enligt rapportens författare Per Ankersjö som tidigare var stadsmiljöborgarråd (C) i Stockholm.
Miljözon klass 3 pausades
I december 2024 stoppades införandet av miljözon klass 3 i centrala delarna av Stockholms innerstad. Förbudet innebar att bensin- och dieselbilar inte skulle få köra i det begränsade cityområdet, men besutet överklagades och länsstyrelsen pausade införandet.
Timbro anser att ett totalförbud av fossilbilar inte är vägen att gå. De vill istället att övergången ska göras stegvis och med hjälp av avgifter. Det för att undvika chockeffekter för företag och privatpersoner, menar de. Den ultralåga utsläppszonen ska därför först vara fullt utbyggd 2035.
Styret och M skeptiska
Att det är just Timbro som föreslår miljözoner överraskade trafikborgarrådet Lars Strömgren(MP) men han imponeras inte av förslaget som han menar går för långsamt eftersom det inte kommer nå klimatmålen år 2030. Han invänder också med att det i dagsläget inte är lagligt för kommuner att ta ut avgifter via trängselskatten.
– Vi har begärt en lagändring tidigare men regeringen har inte gett någon respons då, säger Lars Strömgren (MP)
Oppositionsborgarrådet Christofer Fjellner (M) är skeptisk till införande av avgifter för fossilbilar via trängselskatten. Han hänvisar till att Stockholmarna redan har ett starkt skattetryck och inte behöver ytterligare utgifter.