Taxi Stockholm drog copycat till rätten – vann

Uppdaterad
Publicerad

Taxi Stockholm fick nog av att konkurrenter använder namn och loggor för snarlika deras och stämde ett annat bolag för varumärkesintrång. Nu döms konkurrenten att betala sex miljoner kronor i skadestånd – och måste dessutom byta namn.

Henrik Boström, marknadschef på Taxi Stockholm menar att det är ett aktivt val av konkurrerande företag att efterlikna Taxi Stockholm.

– Det är definitivt så att det är medvetet. Finns det fler företag som snyltar på vårt varumärke så kommer det i förlängningen drabba oss, säger Henrik Boström och tillägger att de överväger att gå vidare i fler ärenden.

SVT Stockholm har försökt att nå det berörda företaget utan framgång. I domen framgår det däremot att företaget motsätter sig stämningen bland annat med motiveringen att Bolagsverket godkänt företagsnamnet, samtidigt som de menar att de inte haft för avsikt att efterlikna Taxi Stockholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.