• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Tunnelbygget under Lovön kan fortsätta i begränsad omfattning från och med maj, hoppas projektchef Johan Brantmark. Foto: Trafikverket

Tillfällig entreprenör tar över kritiserat tunnelbygge

Uppdaterad
Publicerad

Efter att tunnelarbetet stått stilla sedan i mars hoppas Trafikverket att bygget under Lovön kan återupptas i maj, åtminstone delvis. Men tidigast vid årsskiftet kan en ny huvudentreprenör vara på plats.

Det har gått en månad sedan Trafikverket valde att häva kontraktet med entreprenören som ansvarat för tunnelbygget under Lovön, ett projekt som är en del av Förbifart Stockholm. Sedan dess har arbetet stått stilla men nu hoppas Trafikverket att man kommer att vara igång igen i mindre skala någon gång i maj.

– Genom en så kallad direktupphandling tar vi nu i ett första steg in en skyddsentreprenör som ska säkerställa arbetsplatsen. Vi hoppas det ska vara klart i slutet av april, säger Johan Brantmark som är projektchef för tunnelbygget.

Den tillfälliga entreprenörens uppgift blir att bland annat utföra vissa förstärkningsarbeten i tunnlarna, förbättra logistiken och framför allt förbereda för nästa huvudentreprenör.

Ny upphandling på gång

– Innan sommaren ska det inledas en upphandling av en ny huvudentreprenör och prisfrågningsunderlag skickas ut på den europeiska marknaden. Vår förhoppning är att en ny entreprenör kan vara på plats vid årsskiftet, säger Johan Brantmark.

Problemen vid bygget av tunnlarna under Lovön kommer att försena hela Förbifart Stockholm och under sommaren ska Trafikverket att se över både tidsplan och budget. Man skriver på sin hemsida att ”tunneldrivningen, sett till hela projektet, inte går i den takt vi planerat för.”

3,5 miljoner varje månad

Trafikverkets kostnader för egen personal, byggledning och omkostnader ligger på cirka 3,5 miljoner kronor per månad. Men man påpekar att arbetet inte på långa vägar står still, även om man saknar en huvudentreprenör.

I ett mejl till SVT Nyheter Stockholm skriver kommunikationsavdelningen att den personal som finns på plats har bytt fokus från sina vanliga arbetsuppgifter. Istället koncentrerar man sig nu bland annat på att få el och pumpar att fungera, att förbereda för den tillfälliga entreprenör som man hoppas snart ska vara på plats samt att ta fram underlag inför en ny upphandling.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.