Det är entreprenören Lovön samverkan AB, LSAB, som utför tunnelbygget på Lovön. Arbetsmiljöverket har tidigare påtalat brister i arbetet, bland annat med utrymningslarm, avsaknad av ett system som talar om hur många personer som arbetar under jord, brister i brandsäkerheten och hanteringen av explosiva varor.
Förbrukat förtroende
Förra sommaren stoppades tunnelarbetet vid Lovön, för att sedan återupptas. Men nu uppger Trafikverket att förtroendet för entreprenören är förbrukat och avtalet hävs.
– Vi såg en förbättring under hösten och har därför låtit verksamheten fortgå. Men när vi tittar på situationen idag så gör vi bedömningen att vi måste gå skilda vägar, säger Johan Brantmark, projektchef på Trafikverket.
Varför beslutar ni att häva kontraktet först nu?
– Det här är en sammantagen bedömning av de incidenter och händelser som har skett under en lång tid. Vi har hamnat i ett läge där vi gör bedömningen att häva kontraktet.
Utsett till Årets sämsta bygge
I december utsåg tidningen Byggnadsarbetaren Lovön till Årets sämsta bygge. Då sköt Trafikverket ifrån sig kritiken och menade att Lovön var en bra arbetsplats som uppfyllde de ställda kraven.
Hur skulle du säga att arbetsmiljön är idag?
– Vi har sett förbättringar sedan december, men i våra ögon kommer de inte hålla i sig, säger Johan Brantmark.
Trafikverket påbörjar nu arbetet med att upphandla en ny entreprenör, men i dagsläget finns ingen information om vilka tids- och kostnadskonsekvenser det hävda kontraktet kommer att få för projekt E4 Förbifart Stockholm.
– Vår uppgift är att genomföra projektet så snabbt som möjligt. Vi jobbar hela tiden mycket seriöst med arbetsmiljön för att säkerställa säkerhet och produktion.