• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Senare i veckan fattar Trafikverkets projektchef Johan Brantmark beslut om säkerheten är tillräckligt hög för att kunna starta bygget av tunnlarna under Lovö. Foto: SVT

Allvarlig kritik mot tunnelbygge på Lovön

Uppdaterad
Publicerad

Tunnelbygget under Lovön som är en del av Förbifart Stockholm, riskerar att försenas. Orsaken är mycket allvarliga brister i arbetsmiljön som fått Arbetsmiljöverket att hota med ovanligt stora bötesbelopp om problemen inte åtgärdas.

Tunnelbygget under Lovön är ett mastodontprojekt som ska pågå under de närmaste fem åren. Totalt ska nästan sju kilometer tunnel byggas under ön. Det är nästan en tredjedel av förbifartens hela längd på 21 kilometer som ska vara färdig år 2026.

Men bygget på Lovön är kantat av arbetsmiljöproblem och så sent som i mitten av juli fattade Arbetsmiljöverket ett beslut om hot om löpande vite på en miljon kronor om inte bristerna åtgärdas.

Förbifart Stockholm

Att ett vite är löpande innebär att det bötesbeloppet kan utfärdas flera gånger om inte påtalade brister åtgärdas. Att utfärda ett viteshot i miljonklassen är inte särskilt vanligt och görs bara i de fall man anser att bristerna på en arbetsplats är mycket allvarliga.

Flera allvarliga brister

De brister som Arbetsmiljöverket pekar på i sitt beslut handlar bland annat om problem med utrymningslarm, avsaknad av ett system som talar om hur många personer som arbetar under jord, avsaknad av utrymningsskyltar, brister i brandsäkerheten och brister när det gäller hanteringen av explosiva varor.

– Att vi får allvarliga anmärkningar är något vi själva ser allvarligt på och vi gör vad vi kan för att säkerställa att vi har en arbetsplats som är så säker den bara kan vara, säger projektchef Johan Brantmark på Trafikverket.

Delat ansvar med entreprenören

Det är två italienska företag som tillsammans bildat det bolag som utför bygget av tunnlarna på uppdrag av Trafikverket. Visserligen är det Trafikverket som är byggherrar och därmed ansvariga för att uppdraget ska utföras enligt gällande regler men även entreprenören måste ta sin del av ansvaret. 

Arbetsmiljöverket menar att bolaget misslyckats med att ”vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall”.

Förutom en rad fysiska brister på arbetsplatsen som till exempel belamrade utrymningsvägar, skriver man i början av juli i en så kallad underrättelse till bolaget att man bedömer att både chefer och arbetsledare dessutom verkar ha en alldeles för hög arbetsbelastning som innebär risker för ohälsa.

Mats Pettersson som är projektchef för entreprenören LSAB, säger om kritiken att de har en väldigt säker arbetsplats.

– Det går väldigt mycket framåt att jobba med punkterna, det allra, allra mesta är redan åtgärdat. Jag tror och hoppas och är helt övertygad om att det aldrig kommer att bli några viten, säger Mats Pettersson.

Byggstart kan skjutas fram

Trafikverket arbetar nu intensivt för att bristerna vid tunnelbygget ska åtgärdas. Senare denna vecka ska man fatta beslut om huruvida man kan dra igång arbetet med biltunnlarna under Lovön eller om man måste vänta.

Enligt Mats Pettersson på LSAB finns ingen risk för förseningar på grund av Arbetsmiljöverkets kritik, men Förbifartens projektchef Johan Brantmark säger att han kommer att skjuta på byggstarten om man inte kan garantera säkerheten för de anställda.

– Arbetsmiljön kommer alltid i första rummet. När man har en så komplex verksamhet framför sig så gäller det ju att den är redo att dra igång.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Förbifart Stockholm

Mer i ämnet