Det har gått en månad sedan Trafikverket valde att häva kontraktet med entreprenören som ansvarat för tunnelbygget under Lovön, ett projekt som är en del av Förbifart Stockholm. Sedan dess har arbetet stått stilla men nu hoppas Trafikverket att man kommer att vara igång igen i mindre skala någon gång i maj.
– Genom en så kallad direktupphandling tar vi nu i ett första steg in en skyddsentreprenör som ska säkerställa arbetsplatsen. Vi hoppas det ska vara klart i slutet av april, säger Johan Brantmark som är projektchef för tunnelbygget.
Den tillfälliga entreprenörens uppgift blir att bland annat utföra vissa förstärkningsarbeten i tunnlarna, förbättra logistiken och framför allt förbereda för nästa huvudentreprenör.
Ny upphandling på gång
– Innan sommaren ska det inledas en upphandling av en ny huvudentreprenör och prisfrågningsunderlag skickas ut på den europeiska marknaden. Vår förhoppning är att en ny entreprenör kan vara på plats vid årsskiftet, säger Johan Brantmark.
Problemen vid bygget av tunnlarna under Lovön kommer att försena hela Förbifart Stockholm och under sommaren ska Trafikverket att se över både tidsplan och budget. Man skriver på sin hemsida att ”tunneldrivningen, sett till hela projektet, inte går i den takt vi planerat för.”
3,5 miljoner varje månad
Trafikverkets kostnader för egen personal, byggledning och omkostnader ligger på cirka 3,5 miljoner kronor per månad. Men man påpekar att arbetet inte på långa vägar står still, även om man saknar en huvudentreprenör.
I ett mejl till SVT Nyheter Stockholm skriver kommunikationsavdelningen att den personal som finns på plats har bytt fokus från sina vanliga arbetsuppgifter. Istället koncentrerar man sig nu bland annat på att få el och pumpar att fungera, att förbereda för den tillfälliga entreprenör som man hoppas snart ska vara på plats samt att ta fram underlag inför en ny upphandling.