Vi har läst domarna mot lärare de senaste året. Här listas några av de grövre fallen av våld mot elever. Foto: SVT Grafik

Tio lärare har dömts för misshandel av elever – på ett år

Uppdaterad
Publicerad

Under det senaste året har tio lärare dömts i domstol efter att ha misshandlat elever i skolmiljö, det visar en kartläggning som SVT Nyheter Stockholm gjort. Och det handlar om allt från sparkar och stryptag till slag mot en 7-åring.

Lärarna är spridda över hela Sverige. Från Sollefteå i norr till Malmö i söder. Samtliga har dömts för misshandel mot en elev under de senaste tolv månaderna. 

I videon får du höra om de allvarligaste fallen

Vår rundringning till skolorna, där misshandeln inträffat, visar att de flesta avslutat lärarens anställning efter misshandeln, eller att läraren slutat på eget bevåg.

Tre skolor har fortsatt förtroende för lärarens förmåga att undervisa – trots domen. En skola har inte gått att nå.

Vad krävs då för att lärare ska förlora sin legitimation? Lärarnas ansvarsnämnd reder ut.

Fallen och påföljderna

Upplands-Bro, dom i april 2021: 

Läraren tog ett grepp om elevens nacke efter att denne skrikit högt nära lärarens öra på en lektion. Greppet orsakade smärta och rodnad. Läraren menar att det fysiska ingripandet var av tillrättavisande slag. Hovrätten köpte inte argumentet om tillrättavisande utan dömde läraren för ringa misshandel till dagsböter. Läraren har tidigare suttit i kommunfullmäktige.

Stockholm, dom i jan 2021: 

Efter ett bråk om böcker mellan två elever ger läraren en av eleverna tre snabba slag på armen med öppen hand. Slag som orsakar ömhet och sveda. Läraren dömdes för ringa misshandel till dagsböter. Tre månader efter händelsen sa läraren upp sig på grund av missnöje med skolans agerade vid tillfället.

Täby, dom i jan 2021: 

Sebastian Polz Mittig som går på Mimers gymnasium anklagades för att ha tänt eld inne på en skoltoalett. Läraren tog strypgrepp runt halsen med armen och slog Sebastian i huvudet. Läraren dömdes för ringa misshandel till dagsböter. Jobbar kvar på skolan.

Kumla, dom i dec 2020: 

Efter att ha fått en snöboll i ryggen föste läraren ner en 12-årig elev på backen och tog ett grepp om nacken. Läraren dömdes för ringa misshandel till dagsböter. 

Nacka, dom i okt 2020: Se mer i videon

Läraren skallade eleven och tog strypgrepp. Läraren dömdes till villkorlig dom för misshandel av normalgraden och fick sparken från högstadieskolan. Läraren har tidigare suttit i kommunfullmäktige i flera år.  

Köping, dom i okt 2020: 

En lärare på en skola i Köping slog en elev på armen med ett knytnävsslag efter att eleven knappat på lärarens dator. Tingsrätten menar att en knuff hade varit befogat, men inte ett knytnävsslag. Läraren dömdes till 50 timmars samhällstjänst för misshandel av normalgraden och jobbar kvar på skolan.

Svenljunga, dom i juni 2020: 

En lärare tog strypgrepp på en 11 år gammal elev. Läraren döms till dagsböter för ringa misshandel men frias från åtalet om olaga hot. En månad efter domen slutade läraren på skolan men sitter kvar i kommunfullmäktige i hemkommunen och har gjort i över 20 år.

Sollefteå, dom i juni 2020: 

Lek med pennor i klassrummet urartade när läraren gick fram till en elevs bänk och slog eleven med öppen handflata. Läraren dömdes för ringa misshandel till dagsböter men jobbar kvar på skolan.

Nyköping, dom i juni 2020: Se mer i videon

Lärare i Nyköpings kommun slog en 7 år gammal elev. Läraren dömdes för ringa misshandel till dagsböter och slutade några veckor efter att domen föll – då den tidsbestämda anställningen avslutades. Läraren har tidigare haft politiska åtaganden och en plats i kommunfullmäktige.

Malmö, dom i april 2020: Se mer i videon

Läraren sparkade mot elevens ben och boxade på armen med knuten näve. Läraren dömdes för ringa misshandel och ofredande till dagsböter. I samband med händelsen valde läraren att säga upp sig från skolan.

Källa: Domarna och rundringning till skolorna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.