Förslaget är kontroversiellt, både politiskt och geografiskt, Nationalstadsparken får inte påverkas.
Inga tunnelarbeten kan göras i parken från ytan, därför måste man göra den som en bergtunnel. Det innebär betydligt djupare dragning än tidigare, särskilt under Saltsjön, står det att läsa i Trafikverkets preliminära rapport Östlig Förbindelse från mars 2015.
Statens förhandlingsperson HG Wessberg säger till Sveriges Radio P4 Stockholm att vägprojektet skulle underlätta för trafiken och ge möjlighet till fler bostäder.
– Jag tycker det finns mycket som talar för att man bör knyta ihop den här ringen. Effekterna på bostadsbyggande och trafik är så stora att det mesta talar för det, säger HG Wessberg till radion.
Politikerna i stadshuset är enligt uppgifter till radion oense om förslagets framtid, men Socialdemokraterna tror att det kommer att bli nödvändigt i framtiden.
Led som diskuterats i snart 100 år
Att dra en led öster om staden för att knyta ihop norr och söder har funnits med i diskussionerna kring stadens planer allt sedan 1928. På femtiotalet pratade man om en hängbro mellan Skansenberget och Fåfängan.
På nittiotalet planerades det som då kallades Österleden att dras i en tunnel från Lidingövägen till Värmdöleden, men de planerna sprack 1997 tillsammans med Dennisöverenskommelsen.
källor: Trafikverket, Wikipedia.