Det som ska röstas igenom är att ge SL trafikplikten för båtlinjerna. Därpå kan de gå vidare med att gå till upphandling av båttrafiken.
Den ena båtlinjen kommer åka från Ulvsunda till Södersjukhuset på 52 minuter och ska trafikeras av sex båtar. På vägen stannar båtarna vid Solna strand, Huvudsta, Minneberg, Lilla Essingen, Hornstull och Årstadal. Den mindre skyttelinjen kommer åka mellan Söder Mälarstrand, Tegelbacken och Kungsholmstorg.
Kostar 47 miljoner per år
SL beräknar att drygt 900 personer kommer åka med Ulvsunda-båten varje dag. Samtidigt kommer driftkostnaderna för båtlinjerna ligga på 47 miljoner per år.
Stella Fare (FP) är vice ordförande för Trafiknämnden. Hon tror att SL underskattar hur många som kommer åka med båtarna.
– Jag tror betydligt fler kommer åka med båtarna. SL gjorde samma misstag när det gällde beräkningarna om hur många som skulle åka med tvärbanan, och även med skyttelbåtarna i Hammarby Sjöstad.
Planerar köra miljöbåtar
Vilken typ av båtar man vill ska trafikera båtlinjerna är oklart. Man ska ta fram eldrivna miljöbåtar men de kommer inte vara klar tills linjen startar. Istället kommer de trafikeras av mindre färjor. Från och med sommaren 2015 ska åtminstone skyttelbåtarna vara igång.