• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Utbyggnaden av tunnelbanan har startat

Uppdaterad
Publicerad

Det kommer att dröja innan det är dags för den första sprängladdningen att detonera men utbyggnaden av Stockholms tunnelbana har redan startat.

Spindel i nätet är en man som kunde ha gått i pension i år men erbjudandet att leda t-baneprojektet var mer lockande för Riggert Anderson än livet som pensionär.

– Det är fantastiskt roligt och så himla kul att man lyckats med den här överenskommelsen som ger Stockholmsregionen en möjlighet att växa i takt med den befolkningsökning man har.

Med erfarenhet från andra jätteprojekt som till exempel Citybanan, Årstabron och Förbifart Stockholm är det inte direkt någon nybörjare som tagit sig an utmaningen att leda utbyggnaden av Stockholms tunnelbana.

Vad tänkte du när du fick frågan?

– Oj, tänkte jag. Men jag behövde inte särskilt lång tid på mig att fundera, jag bestämde mig ganska snabbt att det här vill jag göra.

Att bygga tunnelbana är ju inte något nytt, de första linjerna var klara redan på 50-talet. Riggert Anderson säger att grundtekniken att borra och spränga fortfarande i stor utsträckning är densamma men han är samtidigt full av beundran inför sina föregångare.

– De var oerhört duktiga, de gjorde ett fantastiskt jobb. Den stora skillnaden jämför med nu är ju bland annat alla dagens miljöregler. Tekniken har utvecklats och vi har maskiner som är mer anpassade till arbetet.

Station utan rulltrappa

Oavsett modern teknik och nya netoder så bjuder Stockholms underjord på utmaningar. Inte minst sträckan mellan Kungsträdgården och Nacka.

– Ja, till exempel så är det ju en djup spricka på cirka 80 meters djup under Saltsjön. Vi har undersökt den och vi kommer att undersöka den mer men jag bedömer att det inte kommer att bli något problem, säger Riggert Anderson.

När man väl är förbi vattnet väntar nya utmaningar under Sofia kyrka. Station Sofia kommer att bli den djupast liggande stationen i hela Stockholms tunnelbanenät, ganska exakt hundra meter under markytan.

Det kommer det inte att finnas några rulltrappor upp från perrongen eftersom det blir för långsamt. Istället planerar man för snabbgående hissar som var och en rymmer omkring 40 personer.

Frågor som till exempel brandsäkerhet har man noga övervägt. Skulle man behöva utrymma resenärer som befinner sig nere på plattformen ska man kunna göra det bland annat via en arbetstunnel som ska fungera som nödutgång.

Klart om drygt tio år

Utbyggnaden av Stockholms tunnelbana kommer att pågå i drygt tio år framåt och prislappen väntas sluta på runt 26 miljarder kronor.

Omkring 3.000 personer kommer att vara sysselsatta i projektet. Av dessa är cirka 500 administrativ personal.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.