Tekniken bakom Nova bygger på att båtens skrov lyfts upp på en sorts vingar i vattnet, så kallade bärplan. Det gör att båten inte behöver tränga undan vatten på samma sätt som vanliga båtar – den kräver därför mycket mindre energi.
– Den drar cirka 75 procent mindre än en annan färja i samma storlek, säger Gustav Hasselskog, grundare av företaget som tillverkat Nova.
SVT har tidigare rapporterat om båten som även uppmärksammats i internationella medier så som CNN och BBC. Och under tisdagen gick första skarpa resan med pendlare.
Så ska färjan trafikera
Den flygande elfärjan är ett pilotprojekt och samarbete mellan SL, Trafikverket och Candela, företaget som utvecklat båten.
Färjan kommer gå mellan Klara mälarstrand vid stadshuset och Tappström på Ekerö. Från stan har båten två avgångar per dag under vardagar och tre på helgdagar. Resan tar omkring 35 minuter och på båten ryms 25 personer.
Beroende på hur pilotprojektet går, kan bärplansbåtar bli ett allt vanligare inslag i Stockholms kollektivtrafik.
– Jag hoppas att vi får ett riktigt klimatvänligt alternativ som vi dessutom har råd att trafikera på många fler ställen, säger Gustav Hemming. (C), regionråd.
Flygande elfärjan Nova i Stockholm
Nova ”lyfter” när den kör i 18 knop (33 km/h). Maxhastigheten är 27 knop (50 km/h).
Region Stockholm betalar en dryg miljon för pilotprojektet, som i dagsläget ska vara igång fram till augusti 2025, med uppehåll över vintern, när is ligger kommer färjan inte gå. Vanliga SL-biljetter gäller ombord.
Färjan är eldriven och batterikraften är ungefär lika stor som i tre genomsnittliga elbilar.