Diskussionerna om vattenskotrar som stör har blivit ett lika säkert sommartecken som myggbett och glass. Polisen får många samtal om störande vattenskotrar som uppträder på ett farligt sätt.
– Det största problemet med vattenskotrar i innerstan är att många inte alls respekterar sjötrafikreglerna och kör ofantligt fort. Vi ser många som kör 40-50 knop kring badande. Vid vissa tillfällen har det varit riktigt farligt, säger Johan Skogfeldt som är gruppchef vid sjöpolisen i Stockholm.
Polisen köper egna vattenskotrar
För att kunna förhindra vårdslösa vattenskoterförare som utgör en fara för både sig själva och andra har polisen nu införskaffat två egna vattenskotrar.
– Vattenskotrarna är väldigt snabba och effektiva i innerstadsområdet. Vi har många andra snabba båtar, men skulle vi börja köra fort med dem inne i stan skulle vi förstöra väldigt många bryggor och båtar som ligger vid kaj, säger Johan Skogfeldt.
Lika stort ansvar
Vattenskotrar är ett problem på flera platser i Stockholms län. I Södertälje har polisen gått ut i sociala medier och påmint om att vattenskoterförare har lika stort ansvar som övriga sjötrafikanter att följa de regler som finns.
– Vi ska försöka att visa oss på så många platser som möjligt, bland annat i Södertälje som haft mycket problem. Även på Dalarö och i Norrtälje har man haft problem med vattenskotrar, säger Johan Skogfeldt.
Fakta: Vattenskotrar
Från och med första juni måste man vara 15 år fyllda för att köra vattenskoter.
Den som kör vattenskoter betraktas som ”befälhavare” i lagens mening och har samma ansvar som alla andra som framför till exempel båtar på sjön. Det innebär bland annat att du måste respektera sjötrafikförordningens regler och visa hänsyn.
Alla bestämmelser kring nykterhet, fartöverträdelser, väjningsregler och uppträdande till sjöss gäller för såväl vattenskotrar som för övriga båtar.
Källa: Polisen