Istället för att slänga barnens rester säljer Dalby Hage förskola, som drivs som ett föräldrakooperativ, den överblivna maten som matlådor till föräldrarna.
– Det är så genialt, pengarna går tillbaka till förskolan. I går köpte jag en gulaschsoppa med skinkmuffins, säger föräldern Erika Stenberg till SVT Nyheter Uppsala.
Det var för några månader sedan som kokerskan på förskolan lade fram en idé. Istället för att slänga barnens rester tyckte hon att man kunde göra matlådor av den överblivna maten.
– Jag tyckte att det var en superbra idé, och flera med mig, säger Erika Stenberg.
Kostar 25 kronor
Sagt och gjort. Efter ett styrelsebeslut säljer förskolan, sedan en månad tillbaka, barnens överblivna mat – till en kostnad av 25 kronor.
Förskolans initiativ har uppmärksammats av flera stora medier som Aftonbladet, Metro, tidningen Mama och norska VG.
– Jag lade ut en bild på Facebook och så bara exploderade det med likes och kommentarer. Jag trodde inte att det skulle bli så stort, säger hon.
Varför tror du att det har blivit så uppmärksammat?
– I dag ska vi tänka miljömässigt och vi lever i ett konsumtionssamhälle. Sedan blir det en gullig historia mitt i allt elände som sker i världen. En kontrast som tilltalar folk, säger Erika Stenberg.
Barnen då, vad säger de?
– Det är inte så att barnen serveras mindre mat, de får självklart äta sig mätta. Sedan är det fint att jag får äta samma mat som mina barn. Jag kvalitetssäkrar, säger Erika Stenberg och skrattar.
Kommunen välkomnar initiativet
På Uppsala kommun välkomnar man initiativet.
– Det är väl ett jättebra sätt att ta hand om mat, säger Yvonne Linné på Miljöförvaltningen.
Hon menar att det inte skulle strida mot några regler gälllande livsmedelshantering.
– Det beror på hur man gör det. Om man gör det på rätt sätt är det inget som hindrar det.
Bland annat gäller att maten inte ska ha varit varmhållen eller ute på en buffé, att den är nedkyld inom rimlig tid och väl förpackad. Dessutom måste den som köper kunna få information om bland annat allergener, men det kan också ske muntligt.
– Om kunden har direkt kontakt med personal kan man ge livsmedelsinfo på ett flexibelt sätt, säger Yvonne Linné.